Wat mag een websitebezoeker maximaal kosten?

Gepubliceerd: 27 februari 2025
Bijgewerkt: 19 maart 2025
Leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Hoe weet je wat je mag investeren voor je website en wat een online bezoeker je maximaal mag kosten? In onderstaand artikel leer je hoe je berekent wat een relevante online bezoeker jou mag kosten. Je kunt dit gebruiken om de resultaten uit marketingkanalen beter inzichtelijk te krijgen. Dit is voornamelijk handig voor kanalen zoals Google Ads en Bing waar je per klik (bezoeker) afrekent. Hoewel iets lastiger, is het ook mogelijk om dit voor SEO te berekenen.


Waarom de kosten per bezoeker berekenen?

Met de kosten per bezoeker wordt het bedrag bedoeld dat een bedrijf gemiddeld uitgeeft om een bezoeker naar zijn website te trekken. Deze kosten kunnen in zijn totaliteit of per kanaal worden berekend, zoals betaalde advertenties (SEA) of organische zoekresultaten (SEO). Het berekenen van deze kosten is belangrijk omdat het direct inzicht geeft in hoe efficiënt je marketingbudget wordt ingezet. Daarnaast helpt het bij het stellen van realistische omzetdoelstellingen. Als je weet hoeveel een bezoeker gemiddeld kost en wat de gemiddelde conversieratio en klantwaarde zijn, kun je berekenen of je marketing investering rendabel is.


Daarnaast is er een belangrijk onderscheid tussen organische en betaalde bezoekers. Bij organische bezoekers (via SEO) betaal je vooral voor de initiële inspanning om je website beter vindbaar te maken, zoals contentcreatie en technische optimalisatie. Dit levert niet altijd direct bezoekers of conversies op. Bij betaalde bezoekers (via SEA) betaal je per klik op een advertentie, wat de kosten per bezoeker wat concreter maakt.


Factoren die de kosten per websitebezoeker beïnvloeden

De kosten per websitebezoeker worden beïnvloed door verschillende factoren die samen bepalen hoe efficiënt je marketingbudget wordt ingezet en welke strategieën het meest rendabel zijn.


1. Marketingkanaal


Zoals we hierboven al even aanhaalden is het ingezette marketingkanaal een belangrijke factor. Elk kanaal heeft zijn eigen kostenstructuur en rendement. Online betaald adverteren levert vaak snel resultaat op omdat je betaalt per bezoeker terwijl een organische strategie wat aanlooptijd nodig heeft om te renderen.


2. Concurrentie


In een competitieve markt zijn de kosten per bezoeker over het algemeen een stuk hoger. Vooral bij betaalde advertenties kan een hoog aantal concurrenten de prijs flink opdrijven. Zoekterm ‘motorhelm kopen’ heeft bijvoorbeeld een CPC (cost per click) terwijl dit voor ‘SEO uitbesteden’ kan oplopen tot €13,41 (cijfers uit de zoekwoordplanner van Google Ads).

Ook op het gebied van SEO kan concurrentie de prijs opdrijven, bijvoorbeeld omdat er meer geïnvesteerd moet worden in linkbuilding. Linkbuilding bedragen lopen flink uiteen. Waar je bij de ene site enkele tientjes betaalt, betaal je bij grote vakbladen soms wel duizenden euro’s per linkplaatsing.


3. Conversieratio


Een hoge conversieratio betekent dat een groter percentage bezoekers overgaat tot een gewenste actie, zoals een aankoop of aanvraag. Als je website goed presteert op dit vlak, zijn hogere kosten per bezoeker minder erg omdat veel bezoekers converteren.


4. Gemiddelde klantwaarde


De gemiddelde klantwaarde geeft aan hoeveel omzet een klant gemiddeld oplevert, per conversie maar ook gedurende de gehele klantrelatie. Hoe hoger deze waarde, hoe meer je kunt investeren in het binnenhalen van nieuwe bezoekers en klanten zonder verlies te lijden. Een autoverkoper houdt aan een conversie misschien wel €5.000 winst over terwijl dit bij een webshop met pannen €20 is bijvoorbeeld.


5. Doelgroepsegmentatie


Niet elke bezoeker is even waardevol. Door je marketingcampagnes te richten op specifieke doelgroepen die een hogere kans hebben om te converteren, kun je de kosten per waardevolle bezoeker verlagen. Het vinden van de juiste doelgroepen doet Go Online onder andere met gedegen zoekwoordenonderzoek en het monitoren van SEA-campagnes. Zo sturen we bijvoorbeeld het meeste advertentiebudget naar de best converterende zoektermen.


Hoe bereken je de kosten per websitebezoeker?

Om je marketingbudget op de best mogelijke manier in te zetten, is het slim om te berekenen wat een websitebezoeker maximaal mag kosten. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar valt eigenlijk best wel mee. Een eenvoudige formule om dit te berekenen is:


Kosten per bezoeker = Marketingbudget ÷ Aantal bezoekers


Stel dat je een marketingbudget van €1.000 per maand hebt en je verwacht hiermee 500 bezoekers naar je website te trekken. Dan zijn de kosten per bezoeker:


€1.000 ÷ 500 = €2 per bezoeker


De rol van ROI (Return on Investment)


Nu weet je wat de kosten per bezoeker zijn, maar dan ben je er nog niet. Die bezoeker moet uiteindelijk ook nog wat opleveren natuurlijk. De Return on Investment (ROI) geeft aan of je investering in bezoekers ook daadwerkelijk rendabel is. De formule voor ROI is:


ROI = (Opbrengst – Kosten) ÷ Kosten × 100%


Als een bezoeker gemiddeld €50 oplevert en je betaalt €2 per bezoeker, dan is de ROI als volgt:


(50 – 2) ÷ 2 × 100% = 2400% ROI


Een positieve ROI geeft aan dat je investering winstgevend is. Echter, wanneer de kosten per bezoeker hoger worden dan de gemiddelde opbrengst per bezoeker, is je strategie niet meer rendabel en moet je actie ondernemen.


Voorbeeldberekening


Stel je runt een webshop met motorhelmen en hebt de volgende cijfers:



  • Marketingbudget: €5.000

  • Gemiddelde orderwaarde: €250

  • Conversieratio: 2%


Je ontvangt 2.500 bezoekers met het budget van €5.000. De kosten per bezoeker zijn dan:


€5.000 ÷ 2.500 = €2 per bezoeker


Met een conversieratio van 2% betekent dit dat je per 100 bezoekers 2 klanten krijgt. Dit houdt in dat je 50 bezoekers moet binnenhalen voor 1 conversie. De kosten per conversie zijn dan als volgt:


€2 × 50 bezoekers per conversie = €100 per conversie


Voor elke conversie is er dus €100 marketingbudget nodig. Omdat de gemiddelde orderwaarde €250 is, is de opbrengst €150 (€250 – €100). De ROI bereken je dan als volgt:


(250 – 100) : 100 x 100% = 150%


Elke uitgegeven euro verdien je in dit voorbeeld anderhalf keer terug. Wil je meer winst maken, dan moet je de conversieratio verhogen, de gemiddelde klantwaarde vergroten, óf de kosten per bezoeker verlagen.


Slim investeren in online marketing

Het bepalen van de kosten per websitebezoeker is belangrijk bij het bepalen van het succes van je huidige marketing inzet. Ook helpt het bij het bepalen van het marketingbudget voor een bepaalde periode of campagne. Wanneer de kosten per bezoeker niet meer in verhouding staan tot de opbrengst, is het misschien wel tijd om wat met het marketingbudget te schuiven. Echter is volledig blind staren op de kosten per bezoeker ook niet verstandig. Zo kost een SEO-strategie in het begin misschien meer per bezoeker dan bijvoorbeeld een SEA-campagne. Echter kan uit diezelfde SEO-strategie nog jarenlang resultaat gehaald worden terwijl er niet of nauwelijks nog in wordt geïnvesteerd.


Wil je inzicht in jouw marketingkosten en verbeterkansen? Go Online kan je hier bij helpen. Neem contact met ons op of vraag een vrijblijvende offerte aan.


Gerelateerde artikelen

15 december
5 minuten
27 februari
5 minuten
7 februari
5 minuten
4 februari
5 minuten

Samenwerken met ons?

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jullie bedrijf kunnen helpen aan meer resultaat door slimme strategieën en synergie tussen SEO, SEA en WEB. 


"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.