Technische SEO in 2025: hoe leest Google je website?
Inhoudsopgave
Technische SEO is het component binnen zoekmachine optimalisatie, waar veel specialisten over lijken te struikelen. De reis binnen SEO start vaak bij het schrijven van content, het toepassen van Onpage SEO, gevolgd door het verkrijgen van een aantal backlinks. Echter blijft technische SEO vaak liggen.
In dit artikel duiken we in het meest abstracte component van zoekmachine optimalisatie: technische SEO. Programmeurs weten veelal niet waar je het over hebt en dat geldt ook voor de gemiddelde marketeer. Dat moet anders vinden wij! Lees in dit artikel meer over wat technische SEO is en waar je in 2025 op moet letten.
Kan Google je website net zo goed scannen als je bezoeker?
Kan de bezoeker je website goed lezen? Mooi! Maar als Google dit niet kan, dan stelt het allemaal weinig voor. Google leest in de praktijk pagina’s net als jij; de GoogleBot springt van pagina naar pagina door gebruik te maken van hyperlinks (binnen een website heten deze hyperlinks interne links).
Een idee krijgen van de algehele website-structuur? Dat is iets ingewikkelder voor Google. Hierbij komt het belang van een goede structuur (silo’s), sitemaps (XML en eventueel HTML) en slim gebruik van interne links om de hoek kijken.
De silo’s van een website
We beginnen bij de silo’s. Dit is voornamelijk toepasbaar op webshops. Webshops hebben vaak een aantal verschillende productcategorieën waar je uit kunt kiezen. De pagina’s dienen binnen de silo zelf (de productcategorie is dus de silo) te worden verbonden middels interne links, maar de silo’s moeten ook worden verbonden met elkaar.
Dit geeft, gecombineerd, Google een goed idee van de structuur van de categorieën én pagina’s binnen deze categorieën. Door de interne links springt de GoogleBot van pagina naar pagina binnen én buiten de categorieën.
Sitemaps (XML en HTML)
De sitemaps bieden een waardevolle kans voor een SEO-specialist om Google in één keer de gehele structuur van een website te serveren. Er zit een klein verschil tussen een XML-sitemap en een HTML-sitemap: XML is voor Google, HTML voor de gebruiker (we zeggen gebruiker, maar stiekem is de HTML óók voor Google – heb jij weleens een HTML-sitemap gebruikt om door een website te navigeren? Waarschijnlijk niet).
XML-sitemap
De XML-sitemap lijkt voor het naakte oog een onoverzichtelijke lijst URLs waarbij je kunt zien wanneer deze voor het laatst zijn aangepast. De pagina’s die in de XML-sitemap staan worden regelmatig door Google gecontroleerd op validiteit. Zorg in ieder geval dat de volgende onderdelen correct zijn verwerkt:
- De XML-sitemap bevat enkel werkende pagina’s; geen 404s (fout aan de kant van de browser), 301s (redirect naar een andere URL) of 5xx (fout aan de kant van de server) errors dus.
- De XML-sitemap is toegankelijk voor Google. Meld de sitemap dus aan via Google Search Console.
HTML-sitemap
De HTML-sitemap, de sitemap “voor de gebruiker”, is een overzicht van de belangrijkste pagina’s van de website. Het is geen probleem om hier ietwat losbandig mee om te gaan en er veel URLs in te zetten. We gebruiken dit middel om zoveel mogelijk interne links met relevante ankerteksten op onze website te krijgen.
De sitemap wordt in WordPress vaak door een plugin gegenereerd, bijvoorbeeld door Yoast SEO. De reden hiervoor is dat de plugin de sitemap up-to-date houdt. Heb jij zin om, iedere keer als je een pagina toevoegt of verwijdert, je sitemap een update te geven? Daar zorgt deze plugin dus voor.
Interne links: use it or lose it
Om hoog in google te komen zijn weinig onderdelen zo belangrijk als interne links. Interne links vormen de verbinding tussen pagina’s en silo’s, maar geven ook de relevantie van een bepaalde pagina aan. Maak je slim gebruik gebruik van interne links? Dan win je in Google.
Een aantal spelregels uitgelegd wat interne links betreft: Allereerst dienen interne links een relevante ankertekst te hebben. Hebben ze dit niet? Dan geef je een verkeerde informatie aan Google over deze pagina’s, wat leidt tot conflicten. Pagina’s gaan hierdoor met elkaar concurreren en dit brengt iets met zich mee wat zoekwoord kannibalisatie heet. Gebruik het dus wijs.
Interne links dienen ook niet te vaak gebruikt te worden. Websites maken regelmatig te ijverig gebruik van interne links, waardoor de bezoeker door de bomen het bos niet meer ziet.
Let op: alles wat je doet, doe je uiteindelijk voor de bezoeker en niet alleen voor Google.