SEO staat voor Search Engine Optimization. Wellicht dat je dit beter kent onder de Nederlandse term zoekmachine optimalisatie. Het gaat hierbij om het uitvoeren van diverse acties die er samen voor zorgen dat jij met jouw webpagina hoger organisch rankt in zoekmachines: zonder te betalen in de zoekresultaten verschijnen. Dit in tegenstelling tot betaalde advertenties in diezelfde zoekmachine. Organische ranking zorgt er dus voor dat je gratis bezoekers naar je website kunt genereren. Alhoewel dit in eerste instantie het doel is, is dit niet het einddoel. SEO zet je namelijk in om langdurige klantrelaties te kunnen opbouwen.
SEO versus SEA
Veel ondernemers geven de voorkeur aan SEO boven het plaatsen van betaalde advertenties (SEA). Echter is het ‘gratis’ genereren van potentiële klanten naar je website natuurlijk niet helemaal kosteloos. SEO laat je in de meeste gevallen door een extern bedrijf uitvoeren, waardoor ook dit kosten met zich meebrengt. Of SEO of SEA beter bij je past, is dus afhankelijk van onder andere het soort bedrijf en jouw doelstellingen. Wel zijn organische posities die middels de juiste toepassing van SEO zijn verkregen stabieler. Ze vergen op de termijn slechts onderhoud, terwijl advertenties steeds opnieuw tijd en geld kosten.
De algoritmes van zoekmachines
Welke SEO factoren precies bijdragen aan de hogere ranking van een website, daarover laten zoekmachines als Google zich niet uit. Echter bestaan er wel onderzoeken die daar inzicht in geven. De bekendste zoekmachine, Google, werkt op basis van een algoritme dat bepaalt in welke volgorde websites verschijnen. Met SEO wordt getracht dit algoritme te ontrafelen en de website op basis hiervan invulling te geven. Om in de organische zoekresultaten te kunnen verschijnen, dient je website over een homepagina en enkele andere pagina’s te bestaan. Ook moet Google er makkelijk doorheen kunnen navigeren.
Geen oppervlakkige marketingtruc, maar gericht op de consument
SEO zet men dus in om websites beter vindbaar te maken. Hierbij spelen verschillende factoren een rol van belang. Niet zelden denkt men dat SEO slechts een truc is om meer verkeer te genereren. Dit is echter niet het geval. SEO dient er namelijk voor de uiteindelijke consument zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Dit betekent dat een potentiële klant relevante en unieke informatie gepresenteerd dient te krijgen om zo aan zijn of haar zoekvraag te beantwoorden. De webpagina’s die dit goed doen, verschijnen dan ook hoog in de ranking.