Hoe werkt SEO?

Inhoudsopgave

SEO, de afkorting van Search Engine Optimization, verwijst naar de acties die worden ingezet om de vindbaarheid van een webpagina via zoekmachines en de gebruiksvriendelijkheid ervan te verbeteren. Zoekmachines als Google vertellen ons niet welke factoren hierbij precies van belang zijn, maar op basis van tests en onderzoeken kunnen hierover wel richtlijnen worden gedefinieerd. De factoren kunnen in drie verschillende categorieën worden verdeeld: techniek, content en autoriteit. Websites die het op alle punten goed doen, zullen gegarandeerd stijgen in de zoekresultaten.


Techniek, content en autoriteit


Wanneer we het over de techniek van een webpagina hebben, hebben we het over facetten die ervoor zorgen dat bezoekers deze makkelijk kunnen gebruiken. Hierbij moet je onder andere denken aan een duidelijk gestructureerde website en een hoge laadsnelheid van de pagina. De content, in het Nederlands ook wel inhoud genoemd, betreft in de meeste gevallen de tekst. Deze moet voor een zoekmachine begrijpelijk zijn. Autoriteit behaal je met je webpagina doorgaans middels linkbuilding. Hyperlinks op andere websites verwijzen dan naar jouw pagina, ook wel backlinks genoemd; voor de zoekmachine een bevestiging dat jouw website betrouwbaar en nuttig is.


White-hat en Black-hat SEO


SEO is niet zomaar een vernuftig marketingtrucje om meer omzet te kunnen genereren, maar is erop gericht de bezoekers en mogelijke consumenten zo goed mogelijk te kunnen bedienen. Met andere woorden: SEO bevordert de gebruikservaring. Dit is voor zoekmachines als Google dan ook van groot belang. Websites die er alleen op zijn gericht het algoritme van de zoekmachine te manipuleren en geen bijdrage leveren aan een goede gebruikservaring, worden ‘gestraft’. Deze verkeerde manier van SEO-gebruik noemt men ook wel black-hat SEO. White-hat SEO daarentegen wordt ingezet ten behoeve van het publiek.


Duurzame marketing


Met de juiste inzet van SEO-technieken verkrijg je hogere posities in de organische zoekresultaten en kun je meer potentiële klanten naar je website genereren. Het is een duurzame manier van het realiseren van meer potentiële klanten. Zoekmachine Google stelt dat er wel tweehonderd factoren bestaan die van invloed zijn op de positie van je webpagina in de zoekresultaten. Bovendien is SEO continu onderhevig aan veranderingen, waardoor het voor een ondernemer verstandig is hiervoor een externe partij in de arm te nemen. Met de inzet van SEO raken de verbeteringen niet direct, maar op de langere termijn stabiel zichtbaar.

Recente blog artikelen

5 juni
10 minuten
5 juli
8 minuten
13 juni
10 minuten

Wat is jouw online uitdaging?

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jullie bedrijf kunnen helpen om de online koploper van morgen te worden!


"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.