Wat is interne linkbuilding? Zo kom je met de juiste links hoger in Google

Gepubliceerd: 05 juni 2024
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

Je wilt met jouw website graag hoger in Google komen en je hebt gehoord van interne linkbuilding. Wat is dat precies en hoe ga je ermee aan de slag? Wij leggen het je uit, inclusief een handig stappenplan om het direct toe te passen op jouw website. 


Ontdek wat interne linkbuilding is, waarom het belangrijk is en hoe je de linkstructuur voor jouw website bepaalt. Door de interne linkstrategie voor jouw website te bepalen bouw je stap voor stap aan betere vindbaarheid, dus een hogere positie in de Google-zoekresultaten.


Wat is interne linkbuilding?

Interne linkbuilding is het toevoegen van links naar andere pagina’s op jouw website, bijvoorbeeld in de teksten die je schrijft. Deze link naar ons blogartikel over linkbuilding anno 2024 is een voorbeeld van een interne link.


De interne links verbeteren de structuur en navigatie op de website. Dat helpt bezoekers te vinden wat ze zoeken, terwijl je daarnaast de zoekmachines zoals Google helpt om makkelijker door de pagina’s te gaan.


In technische zin dragen de links bij aan ‘link juice’, het verspreiden van linkwaarde. Je verdeelt de (SEO)waarde van een pagina als het ware over de pagina’s waar je naar linkt. Zoekmachines zoals Google houden rekening met het aantal interne links naar bepaalde pagina’s, net als de mate van belangrijkheid vanaf pagina’s waarvandaan je linkt.


Dus, verwerk je vanaf 10 verschillende pagina’s een interne link naar de pagina over je werkwijze? En maar vanaf één andere pagina naar de tekst over de historie van jouw bedrijf? Dan gaat Google ervan uit dat de pagina ‘werkwijze’ belangrijker is, dus krijgt deze pagina meer aandacht.


Wat is linkbuilding?


We spreken van ‘interne’ linkbuilding, omdat het gaat om links binnen jouw website. Je linkt van de ene pagina naar de andere, maar altijd naar eigen pagina’s.


Deze interne variant verschilt daarmee van linkbuilding in het algemeen. Dat gaat over alle links die je ontvangt en naar andere websites plaatst, dus inkomend en uitgaand. Met veel links vanaf andere waardevolle websites naar die van jou bouw je aan de online autoriteit van de site (externe linkbuilding). Andersom is het waardevol om af en toe naar andere websites met veel autoriteit te linken (ook externe linkbuilding).


Wat zijn de verschillen tussen interne en externe linkbuilding?


Kenmerken interne linkbuilding: 



  • Locatie van links: binnen jouw websites

  • Belangrijkste doel: site-navigatie, structuur verbeteren en crawlability

  • Voorbeeld: linken vanuit een blogpost naar een gerelateerde pagina op je eigen website

  • Waarom belangrijk: helpt bij de verspreiding van interne linkwaarde en leesbaarheid voor Google

  • Moeilijkheidsgraad: relatief makkelijk omdat je zelf de links plaatst 


Kenmerken externe linkbuilding: 



  • Locatie van links: van en naar andere websites dan die van jou

  • Belangrijkste doel: verbeteren van de online autoriteit en linkprofiel

  • Voorbeeld: link vanuit een gastblog op een andere website naar jouw website

  • Waarom belangrijk: betere vindbaarheid in Google en bouwen aan autoriteit

  • Moeilijkheidsgraad: uitdagender, omdat je links verzamelt bij andere websites 


Waarom zijn interne links belangrijk?

Interne linkbuilding verbetert de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Je vereenvoudigt de navigatie voor bezoekers, als je ze op weg helpt met relevante interne links. Bovendien zorg je voor meer structuur, als je een interne link strategie gebruikt (hierover verderop meer).


Concreet help je jouw bezoekers om makkelijker de informatie te vinden die ze zoeken en bied je ze een betere gebruikerservaring. Dankzij die betere ervaring zijn bezoekers waarschijnlijk meer tevreden, dus komen ze hopelijk nog eens terug. Of vinden ze wat ze zoeken, dus doen ze een contactaanvraag of plaatsen ze een bestelling.


Daarnaast levert interne linkbuilding voordelen op voor SEO:



  • Efficiënte crawling door Google en andere zoekmachines

    Dankzij interne links kunnen de crawlers van Google en andere zoekmachines makkelijker nieuwe en dieper gelegen pagina’s bereiken. Ze vinden alle pagina’s die je publiceert, om die te indexeren en daarmee vindbaar te maken via de zoekmachine.

  • Linkwaarde verdelen over de pagina’s

    Verzamel je online autoriteit met externe linkbuilding? Of organisch, dankzij de content van (zeer) hoge kwaliteit? Met interne links geef je die linkwaarde (link juice) van de pagina door aan de pagina’s waar je intern naar linkt.

  • Informatie over de inhoud van gelinkte pagina’s

    Gebruik interne links om zoekmachines te laten begrijpen waar andere pagina’s op je website over gaan. Als je de juiste ‘anchor tekst’ (de woorden waarbij je de link plaatst) gebruikt, leg je uit wat bezoekers en zoekmachines van de link kunnen verwachten.


Tip: analyseer regelmatig de interne links en linkstructuur. Herstel eventuele dode links of onderzoek wat er misgaat als zoekmachines niet alle pagina’s correct indexeren. Gebruik bijvoorbeeld SEO tools zoals de Google Search Console, Screaming Frog SEO Spider en Semrush.


Toepassen: hoe bepaal je de linkstructuur?

Maar, hoe bepaal je de linkstructuur voor jouw website als je aan de slag wilt met interne linkbuilding?


Begin met een hiërarchie voor de website:



  • Plaats de homepage bovenaan, van hieruit bepaal je de structuur.

  • Laat bijvoorbeeld de dienstenpagina’s (als dienstverlener) of de categoriepagina’s (met een webshop) volgen

  • Richt je daarna op de contentpagina’s, zoals landingspagina’s voor specifieke zoektermen.


Groepeer gerelateerde content, zowel voor de diensten en categorieën als de contentpagina’s die je bepaalt. Zo breng je content die met elkaar te maken heeft samen, waardoor de structuur logisch is.


Voorbeeld van een linkstructuur



  • Homepage (met links naar jouw drie belangrijkste diensten)

  • Dienstenpagina’s (onderverdeeld in twee subdiensten per belangrijkste dienst)

    Optioneel: met links naar de belangrijkste blogs over deze (sub)dienstverlening

  • Subdienstenpagina’s (met links naar de bovenliggende belangrijke dienst)

  • Blogartikelen met informatie en zoektermen (met links naar de relevante diensten)


In de footer van de website kun je eventueel links plaatsen naar de Over ons-pagina, de contactpagina en bijvoorbeeld het privacybeleid.


Interne link strategie: stappenplan interne linkbuilding

Je wilt aan de slag met interne linkbuilding. Hoe bepaal je de interne link strategie?

Met dit stappenplan ga je er in vijf stappen mee aan de slag.


1. Doelen bepalen


Bepaal de doelen van de interne linkbuilding. Gaat het je om het verbeteren van de vindbaarheid in Google? Of meer specifiek om de snelheid waarmee pagina’s worden geïndexeerd door zoekmachines? Of gaat het je om het helpen van bezoekers, om makkelijker te vinden wat ze zoeken?

Bepaal een hoofddoel, plus een paar aanvullende doelen. Denk bijvoorbeeld aan:



  • Vindbaarheid verbeteren voor een specifieke zoekterm

  • Gebruikerservaring verbeteren, dus minder bounces


2. Koppel aan KPI’s


Bepaal aan de hand van de doelen welke KPI’s je daarbij kunt opstellen. Met een KPI maak je de inzet meetbaar. Denk bijvoorbeeld aan:



  • Tijd tot indexering: hoe snel nieuwe pagina’s worden geïndexeerd na publicatie

  • Bouncepercentage: welk percentage bezoekers ‘bouncet’ na één pagina te bezoeken?

  • Paginabezoeken per sessie: hoeveel pagina’s worden er gemiddeld bezocht in een sessie?

  • Tijd op de site: hoe lang brengen bezoekers gemiddeld door op de website?


Daarnaast kun je natuurlijk meten hoe goed de website vindbaar is op specifieke zoektermen.


3. Content audit


Vervolg met een content audit. Beoordeel de huidige content en de interne links die je daarin hebt verwerkt. Controleer bijvoorbeeld of alle links die je hebt geplaatst nog werken, dus geen fouten opleveren.

Daarnaast is het de moeite waard om te bepalen welke pagina’s de hoogste SEO-waarde hebben (hoe goed ranken ze in Google en andere zoekmachines?). Of over welke onderwerpen je uitgebreide teksten hebt geschreven, waar bezoekers veel aan lijken te hebben. Zorg dat die pagina’s onderdeel (gaan) uitmaken van de linkstructuur.


4. Ontwerp de linkstructuur


Stel een logische structuur op, voor de pagina’s op de website. Een hiërarchische structuur werkt vaak het best, eventueel met content-silo’s om bepaalde onderwerpen te groeperen. Breng verschillende pagina’s thematisch samen, zodat het voor bezoekers en zoekmachines duidelijk is wat ze binnen zo’n silo kunnen verwachten.


5. Implementeer en monitor


Voeg interne links toe, binnen de silo’s en van de hoofdpagina in de ene silo naar de andere. Link hiërarchisch, dus vanaf de belangrijkste pagina’s ‘omlaag’ naar onderliggende pagina’s en andersom ‘omhoog’ naar belangrijkere pagina’s.

Monitor tijdens een periode van minimaal drie maanden de resultaten. Meet met de KPI’s die je hebt bepaald of er sprake is van verbetering. Stuur bij als je nog niet de resultaten bereikt die je wenst.


Aan de slag met interne linkbuilding

We noemden al even de Google Search Console, Screaming Frog SEO Spider en Semrush als handige tools voor interne linkbuilding. Gebruik bijvoorbeeld:



  • ‘Links’ van de Google Search Console

    Bekijk wat de meest gelinkte pagina’s op je website zijn, zowel intern als extern

  • Site Audit van Semrush

    Via Semrush kun je een site audit draaien om een totale score te krijgen van de kwaliteit van de interne links op jouw website. 

  • Site crawl van Screaming Frog SEO Spider

    Breng alle interne links in kaart, inclusief hun status (gebroken, omgeleid, etc.)

  • Link Intersect-tool van Ahrefs

    Onderzoek welke pagina’s gelinkt zijn en waar je eventueel links kunt toevoegen.


Zoek je een webbureau dat je kan helpen met interne linkbuilding? Wij zijn gespecialiseerd in SEO in de breedste zin van het woord, dus gaan graag voor je aan de slag met interne links.


Als jij de interne linkbuilding wilt verbeteren om hoger in Google te komen helpen we je daarvoor graag met de juiste strategie en aanpak. Neem contact met ons op, maak kennis met ons team of lees meer over onze werkwijze. We vertellen je graag meer over onze SEO werkwijze en brengen geheel vrijblijvend een voorstel uit.


Gerelateerde artikelen

5 juni
10 minuten
13 juni
10 minuten
3 mei
8 minuten

Wat is jouw online uitdaging?

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jullie bedrijf kunnen helpen om de online koploper van morgen te worden!


"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.