Waarom is linkbuilding anno 2024 zo belangrijk?

Gepubliceerd: 07 december 2023
Bijgewerkt: 18 december 2023
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

Heb jij je al eens verdiept in online marketing? Dan ben je ongetwijfeld ooit op de term ‘Google algoritme’ gestuit. Dat algoritme is in feite een reeks instructies die de zoekmachine aan zijn automatische softwareprogramma’s geeft die websites doorzoeken. Google doet maar wat geheimzinnig over haar algoritme. Wat we wel weten, is dat meer dan 200 factoren van invloed zijn op je uiteindelijke zoekresultaten. En linkbuilding is daarvan één van de belangrijkste. Dat linkbuilding anno 2024 zo belangrijk is, mag dan ook geen verrassing heten.


Interne en externe linkbuilding

Sterke linkbuilding verkrijg je door een sterk linkprofiel op te bouwen. Binnen de linkbuilding onderscheiden we twee soorten links: interne en externe. Interne links zijn links binnen je eigen website. Ze verwijzen van de ene naar de andere pagina. Van je blog naar een product in je webshop bijvoorbeeld. Externe links zijn links die van andere webpagina’s komen en naar jouw site verwijzen. Beide zijn belangrijk, maar binnen de online marketing besteedt men vooral aandacht aan het externe linkprofiel. We noemen dat ook wel het backlinkprofiel.


Autoriteit opbouwen

Aan de slag gaan met linkbuilding betekent in de praktijk dus vooral het proberen te verkrijgen van links van andere websites. Waarom dat van belang is? Zoekmachines als Google zien zo’n link als een teken van vertrouwen in jouw pagina. Want waarom zou een andere website deze anders aan zijn eigen publiek presenteren? Backlinks doen zoekmachines dus vermoeden dat jij écht waardevolle content te bieden hebt. En dat verbetert jouw autoriteit. Samen met content en techniek vormt deze de drie pijlers van zoekmachineoptimalisatie.


Linkbuilding als cruciaal proces binnen SEO

Wat zoekmachineoptimalisatie oftewel SEO (Search Engine Optimization) betreft, kun je stellen dat content, oftewel de inhoud op je website, de kern van je campagne is. Maar hoe sterk jouw SEO-geoptimaliseerde teksten ook zijn, wanneer er geen backlinks naar verwijzen, blijft hij nog steeds relatief onzichtbaar. Linkbuilding helpt je in belangrijke mate met het nog verder verbeteren van de positionering van je zoekwoorden. 


Wat zijn de doelen van linkbuilding?

Uit het bovenstaande heb je al enigszins kunnen opmaken wat je met linkbuilding probeert te bereiken. Het verbeteren van je organische positie in de zoekresultaten is het belangrijkste wat je ermee voor ogen hebt. Een hoge positionering levert meer ‘verkeer’ naar je website op. En zoals je je kunt voorstellen, heeft dat ook een positief effect op je omzet. Bovendien verhogen links de autoriteit van je website en versterken de toegenomen bezoekersstromen dit op hun beurt verder.


Wat is linkbuilding?

Goed, terug naar de kern. Want wat is linkbuilding nu precies? In de praktijk betekent linkbuilding dat je je bezighoudt met het verkrijgen van links van andere websites naar jouw pagina. Dit levert een grotere bezoekersstroom op én maakt je website betrouwbaarder in de ogen van zoekmachines. En dat is essentieel, want zoekmachines hebben als doel om hun bezoekers zo betrouwbare en relevant mogelijke informatie aan te bieden. Om waardevolle backlinks te verkrijgen, creëer je eerst waardevolle content. Daarna ga je actief op zoek naar partijen die hiernaar willen linken. Let wel: dat is een intensieve en tijdrovende klus.


Des te meer links, des te beter?

Jaren geleden leek kwantiteit voor zoekmachines belangrijker te zijn dan kwaliteit. Door ‘spammy’ technieken te gebruiken, zoals linkruil en samenwerkingen met spam websites, kon je hoog scoren. Dat is inmiddels wel anders. Anno 2024 is het namelijk vooral de kwaliteit van de backlinks die telt. Dat meer beter is, is dus allang achterhaald. 


De laatste trends op het gebied van linkbuilding

In het afgelopen decennium is een hoop veranderd. Relevantie is inmiddels een sleutelwoord. Heb je een website over mode, dan is een backlink van een lokale boetiek veel waardevoller dan die van een plantenwinkel. Websites moeten qua inhoud dus overeenkomen met die van jou. En wist je dat Google zelfs verschillende updates heeft doorgevoerd om misbruik van linkbuilding tegen te gaan? Deze staan bekend als de Penguin updates. Ze moeten ervoor zorgen dat enkel nog de eindgebruiker centraal staat.  


Sinds de uitrol van die updates moeten backlinks behalve relevant ook gevarieerd zijn. Een te snelle linkbuilding riekt volgens de zoekmachine al gauw naar manipulatie. Voorkom dus dat je in een korte tijd te veel backlinks verkrijgt, hoe tegenstrijdig dat misschien ook klinkt. Daarnaast is het van belang dat je niet alleen backlinks naar je homepage, maar ook naar de andere pagina’s van je website verzamelt. Ook de ankerteksten moeten variëren en niet overduidelijk (alleen maar) commerciële termen bevatten. En nogmaals: linkruil en links van spammy websites zijn ten strengste verboden. 


Kort samengevat: dit zijn de kenmerken van een waardevol backlinkprofiel



  • De backlinks zijn relevant.

  • De backlinks zijn niet gekocht of geruild.

  • De backlinks zijn afkomstig van relevante, waardevolle websites.

  • De backlinks zijn in de loop van een langere periode verzameld.

  • De backlinks verwijzen naar je homepage én andere pagina’s op je website.

  • De backlinks hebben afwisselende ankerteksten en zijn niet puur commercieel.


Interne links

We noemden het eerder al even: linkbuilding staat bijna synoniem voor het opbouwen van een backlinkprofiel. Toch mag je ook de interne links niet vergeten. Deze links maken het voor bezoekers namelijk een stuk makkelijker om op je website te navigeren. Dat komt de gebruiksvriendelijkheid -nog zo een belangrijke ranking factor van Google- ten goede. Maar ook zoekmachines zelf kunnen de structuur van je website zo beter begrijpen. Die duidelijkheid draagt op zijn beurt ook bij aan een hogere organische ranking.


Wat doet een linkbuilding bureau?

De naam zegt het eigenlijk al: een linkbuilding bureau is gespecialiseerd in linkbuilding. De specialisten die daar werkzaam zijn, weten precies hoe ze de voor jou meest relevante backlinks kunnen verkrijgen. En dat ook nog eens volgens de zogeheten white hat technieken, oftewel de technieken die de goedkeuring van Google kunnen wegdragen. Een linkbuilding bureau beschikt over een zeer ruim netwerk. Dat betekent dat er vrijwel altijd wel contacten bestaan met de branche waartoe ook jouw bedrijf behoort. Verder kan een linkbuilding bureau ook ondersteunen in het ontwikkelen en implementeren van een algehele SEO-strategie. 


Linkbuilding: wel of niet uitbesteden?

De vraag of je linkbuilding nu zou moeten uitbesteden of niet horen we vaak. Begrijpelijk, want als ondernemer wil je maximale resultaten behalen zonder daar meer aan uit te geven dan strikt noodzakelijk is. Vaak gaan website-eigenaren dan ook eerst zelf aan de slag. Heb je ervaring met linkbuilding, verstand van online marketing én beschik je over de juiste tools? Dan zou het je kunnen lukken om op dit gebied resultaten te boeken.


De andere kant van de medaille is dat je hier veel tijd en dus geld aan kwijt bent. En de vraag is of je dezelfde resultaten kunt behalen als een linkbuilding bureau. De experts die daar werken, houden zich met niets anders bezig. Bovendien beschikken ze over alle tools die nodig zijn. Daarom leidt alleen het uitbesteden van linkbuilding vaak écht tot de gewenste resultaten. 


Meer weten over zo een aanpak op maat? Go Online vertelt je er graag meer over. Neem dus gerust eens contact op. 


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
22 januari
8 minuten
1 oktober
10 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.