Nóg beter vindbaar in Google: hoe kun je SEO en SEA combineren?

Gepubliceerd: 13 juni 2024
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

Wie SEO en SEA los van elkaar inzet mist eigenlijk een belangrijke kans. Door SEO en SEA te combineren is het resultaat namelijk méér dan de som der delen. Dus zoek je naar een manier om de puntjes op de ‘i’ te zetten? Of nog meer te halen uit je campagnes, voor de hoogste posities in Google? We leggen je graag uit hoe je zoekmachineoptimalisatie combineert met Google Ads en andere betaalde campagnes.


In dit artikel leggen we je als SEO-specialist uit hoe je de twee kanalen combineert. En, waarom het verstandig is om ze allebei tegelijk in te zetten, zodat ze elkaar versterken.


SEO en SEA voor online marketing

Online marketing is breed, dus je kunt er op allerlei manieren mee aan de slag. 


Twee belangrijke pijlers zijn:



  • SEO: zoekmachineoptimalisatie (vandaar de O)

  • SEA: zoekmachineadverteren (vandaar de A)


De beide kanalen zijn bedoeld om in te spelen op de zoekopdrachten van gebruikers, dus potentiële klanten. Het is wat dat betreft niet vreemd dat ze overlap vertonen. Als je ze samen inzet levert dat de beste resultaten op. Wij leggen je uit hoe dat werkt.


Wat is SEO (zoekmachineoptimalisatie)?

Voordat je begrijpt hoe SEO en SEA kunnen samenwerken is het belangrijk om ze afzonderlijk nog eens te ontleden. Want, hoe zat het ook alweer met zoekmachineoptimalisatie?


SEO staat voor alle inzet die je doet om jouw website en individuele pagina’s te optimaliseren voor de zoekmachine. Of eigenlijk, te optimaliseren voor de gebruiker die een zoekmachine gebruikt.


Het grote voordeel van SEO is dat je een investering doet in de lange termijn. De optimalisatie kost tijd, energie en geld. Die investering betaalt zich vervolgens dubbel en dwars terug, omdat je lang voordeel blijft houden van de optimalisaties die je uitvoert. Eenmaal hoog in de zoekresultaten vinden klanten jouw website. Bovendien hoef je niet te betalen per klik, dus levert het je uiteindelijk gratis bezoekers op. 


Wat zijn de voordelen van SEO?


Dat je niet per klik hoeft te betalen voor bezoekers is het belangrijkste voordeel. Daarnaast optimaliseer je voor de lange termijn, dus heb je daar langere tijd plezier van.


Ook draagt goede SEO bij aan de naamsbekendheid van je bedrijf. Potentiële klanten vinden je op de voor jou relevante zoektermen. Zo werk je aan de bekendheid én de betrouwbaarheid. Wie hoog staat komt betrouwbaarder over, omdat je meer autoriteit uitstraalt.


Wat is SEA (zoekmachine adverteren)?

SEA staat voor campagnes met betaalde advertenties in zoekmachines. Het plaatsen van de advertentie is gratis, maar je betaalt voor iedere klik van een bezoeker. Zodra een gebruiker jouw advertentie aanklikt en jouw website bezoekt, betaal je daarvoor een bedrag. De kosten per klik hangen af van de zoekterm waarvoor je adverteert en hoe relevant jouw website is voor die zoekterm. 


Wat zijn de voordelen van SEA?


SEA werkt veel sneller dan SEO. Zodra je de campagne lanceert kun je daarmee vandaag nog bovenaan de zoekresultaten staan. Dat betekent optimale zichtbaarheid, meteen zodra je het nodig hebt.


Bovendien staan de advertenties in Google en andere zoekmachines nog bóven de organische zoekresultaten. Gebruikers van de zoekmachine kunnen daarom niet om jouw advertentie heen.


Tip: wil je op korte termijn veel resultaat behalen? Dan is SEA waarschijnlijk interessanter dan SEO.


Waarom zou je SEO en SEA combineren?

SEA is geschikt voor de korte termijn, terwijl je met SEO optimaliseert voor de lange termijn. Alleen al daarom is het een goed idee om SEO en SEA te combineren.


Daarnaast profiteer je nog van 4 andere voordelen:



  • Maximale zichtbaarheid

    Dankzij de inzet van SEA én SEO ben je op meerdere plekken in de zoekresultaten zichtbaar. Met de advertenties kun je snel tot helemaal bovenaan komen. Verderop op de pagina vind je het organische resultaat terug, dankzij de inspanningen voor zoekmachineoptimalisatie.

  • Meer bezoekers (met hopelijk meer relevantie)

    Je trekt dankzij SEA meer bezoekers, die kunnen bijdragen aan de vindbaarheid via SEO. Dat lukt als je relevante bezoekers aantrekt, die niet bouncen (na 1 pagina weer wegklikken) en laten blijken dat ze bij jou vinden wat ze zoeken. Dat heeft namelijk effect op de organische vindbaarheid.

  • Minder afhankelijk van één kanaal

    Door zowel SEA als SEO in te zetten ben je binnen de marketingmix niet afhankelijk van één kanaal. In plaats daarvan combineer je er twee, zoals je ook op twee paarden kunt wedden. Valt het resultaat van één van de twee een beetje tegen? Dan is de andere er nog om het goed te maken.

  • Leren van SEA om te optimaliseren voor SEO

    Ten slotte kun je leren van SEA, om vervolgens te optimaliseren van SEO. Doe je inzichten op, bijvoorbeeld in zoektermen die goed converteren? Dan is het interessant om daar vanuit SEO meer aandacht aan te besteden. Zo weet je zeker dat je niet in SEO investeert voor zoektermen die uiteindelijk weinig zullen opleveren.


Hoe gebruik je SEA-resultaten voor SEO?

Wie al eens aan de slag ging met SEO weet dat een goed zoekwoordenonderzoek de basis van een geslaagde campagne vormt. Je wilt inzicht krijgen in waar klanten precies naar op zoek zijn. Daarbij is vooral de zoekintentie belangrijk, dus wat de gebruiker daadwerkelijk bedoelt. 


Analyseer daarom welke zoektermen bij SEA de beste resultaten opleveren. Kijk naar de conversies en de soft-conversies, zoals een download van een whitepaper of het gebruik van een online tool. Google ‘beloont’ je voor die relevantie, als dat wat je online aanbiedt past bij de zoekintentie van de gebruiker.


Door te leren van SEA kun je content ontwikkelen die nog beter aansluit bij waar behoefte aan is. Dat is belangrijk, omdat je die informatie weer kunt gebruiken voor SEO. Uiteindelijk draait zoekmachineoptimalisatie om de meest waardevolle en behulpzame informatie. Content die het bij SEA goed doet is daarom goed geschikt voor SEO.


Jouw content optimaliseren dankzij SEA

Bovendien kun je SEA gebruiken om te testen waarmee je de meeste aandacht trekt. Maak bijvoorbeeld meerdere advertenties, met steeds een iets andere titel en tekst. Vervolgens kun je meten welke van de varianten de meeste klikt oplevert, ten opzichte van de vertoningen.


Je kunt op die manier heel goed controleren waarmee je de aandacht trekt, en waarmee niet. Op die manier gebruik je SEA voor SEO. Je kunt dezelfde titels (of een afgeleide daarvan) gebruiken om de organische content zoveel mogelijk op te laten vallen.


Andere manieren waarop SEO en SEA ‘samenwerken’

Ook kun je met SEA bezoekers verzamelen die je gebruikt voor A/B-tests, dus kleine variaties op de website. Dat lukt niet zo goed met SEO, omdat het dan veel langer duurt voordat je resultaat boekt.


Wel kun je zowel met een onderzoek voor SEO als voor SEA nagaan welke aanpak concurrenten gebruiken. Wat zie je daar gebeuren en hoe verschilt dat van de manier waarop je het zelf doet? Door zowel de organische resultaten als de betaalde campagnes te bekijken krijg je het beste beeld. Doe daarmee ideeën op voor de A/B-tests die je doet. Dat maakt het makkelijker om steeds een nieuwe hypothese op te stellen en het experiment uit te voeren.


Bij minder budget extra aandacht voor SEO

SEA is doorgaans duurder dan SEO, in ieder geval op de korte termijn. Je betaalt voor het opzetten en onderhouden van de campagne én voor de kosten per klik. Dat betekent dat een succesvolle campagne extra veel geld kost (al levert het ook meer op, als je relevante leads verzamelt).


De investering in SEO zit heel anders in elkaar. Daarvoor maak je (periodiek) kosten, die zich in de loop der tijd terugbetalen. Het is goed mogelijk om structureel een aantal uren in te kopen of een paar honderd euro per maand te besteden. Daar pluk je uiteindelijk de vruchten van, op een meer structurele manier. Dus is er tijdelijk even minder budget? Focus dan meer op SEO dan op SEA.


SEO is de basis, met SEA kun je versnellen

Uiteindelijk is SEO de belangrijkste basis voor je online vind- en zichtbaarheid. Dankzij SEA kun je op meerdere manieren versnellen. Je kunt bijvoorbeeld meteen bovenaan staan, voor de zoektermen waarmee je nu de aandacht wilt trekken. Bovendien kun je dankzij SEA heel snel testen welke titels en variaties in de teksten het best werken. Of check welke zoektermen het best converteren, zodat je daar met SEO mee aan de slag kan.


Staat er een goede SEO-strategie? Dan zal je merken dat je SEA steeds minder nodig hebt om te versnellen. In plaats daarvan verleg je de focus van de korte termijn naar de lange termijn. Of beter nog, je komt terecht in de lange termijn. Daar pluk je de vruchten van de SEO-inspanningen, waarbij de vruchten extra groot zijn dankzij de SEA die je hebt toegevoegd.


Laat SEA en SEO elkaar versterken

Uiteindelijk wil je dat SEA en SEO elkaar versterken. Dat kan door de twee te combineren. Zet ze tegelijkertijd in. Of begin met een focus op SEA, waarna je SEO steeds nadrukkelijker terug laat komen. Wij zetten voor verschillende klanten al jaren beide kanalen tegelijkertijd in, waarbij significante resultaten worden behaald. De combinatie van deze twee kanalen zorgt voor de perfecte marketingmix op het gebied van vindbaarheid.


Wil jij meer weten over hoe wij deze twee kanalen inzetten en of dit interessant is voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op of vraag een vrijblijvende offerte aan.


Gerelateerde artikelen

5 juni
10 minuten
5 juli
8 minuten
13 juni
10 minuten

Wat is jouw online uitdaging?

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jullie bedrijf kunnen helpen om de online koploper van morgen te worden!


"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.