Hoe doe je een zoekwoorden onderzoek?

Gepubliceerd: 21 mei 2021
Bijgewerkt: 08 december 2023
Leestijd: 15 minuten

Inhoudsopgave

Het belang van de online vindbaarheid en zichtbaarheid voor bedrijven wordt alsmaar groter. 92,5% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine om online iets op te zoeken, waarvan een groot deel bedrijven en ondernemingen zijn. Dit zijn allemaal potentiële klanten. Het spreekt voor zich dat Google de plek is waar je als bedrijf zichtbaar wilt zijn voor je potentiële klanten. Zoekmachine optimalisatie, ook bekend als SEO, is hét te gebruiken wapen om beter vindbaar te zijn in zoekmachines zoals Google. In deze blog bespreken wij de eerste stap van SEO optimalisatie, namelijk het doen van een gedegen zoekwoordenonderzoek.


Dit blogartikel geeft jou de basiskennis om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren alsmede de informatie over de tools die je nodig hebt om dit te kunnen doen.


Wat zijn zoekwoorden?

Voordat we dieper in de materie duiken over hoe jij een gedegen zoekwoorden onderzoek kan uitvoeren, is het van belang dat je bepaalde begrippen leert kennen. Vraag jij je wel eens af wat de definitie van een zoekwoord is? Met een zoekwoord bedoelen we een woord of een combinatie van woorden die gebruikt worden in zoekopdrachten voor zoekmachines zoals Google. Maar waarom zijn deze zoekwoorden zo belangrijk? Wanneer jij in Google of een andere zoekmachine zoekt, dan gebruik je altijd een woord of een combinatie van woorden om snel en effectief een gewenst resultaat te krijgen. Wil jij als bedrijf dat jouw diensten of producten gevonden worden in zoekmachines, dan is het dus van belang dat jouw website inspeelt op deze zoekwoorden.


Doorgaans maken we onderscheid tussen twee soorten zoekwoorden: short tail zoekwoorden en long tail zoekwoorden.


Short tail zoekwoorden

Short tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die heel algemeen zijn en bestaan uit 1 of 2 woorden. Voorbeelden hiervan zijn woorden zoals ‘SEO’, ‘auto’ of ‘lamp’. Deze zoekwoorden zijn erg breed en hebben vaak een hoog zoekvolume (het aantal keer dat per maand wordt gezocht op dat zoekwoord). Dit betekent dan ook dat de concurrentie op dat zoekwoord erg hoog is en het dus veel lastiger is om hoge posities in zoekmachines te behalen.


Long tail zoekwoorden

Long tail zoekwoorden bestaan daarentegen uit minimaal 3 woorden. Dit zijn zoekwoorden waar over het algemeen minder concurrentie op zit, waardoor het dus gemakkelijker is om hoge posities te behalen in zoekmachines. Hierbij kan worden gedacht aan zoekwoorden zoals ’blauwe broek maat m’ of ‘wat is SEO en hoe werkt SEO?’. Over het algemeen zijn bezoekers die long tail zoekwoorden gebruiken het meest waardevol om te ontvangen op jouw website, omdat zij duidelijk hebben gespecificeerd waar zij naar op zoek zijn. Ga maar eens bij jezelf na: Jij wilt een broek kopen en je begint met het zoeken naar een ‘broek’ in Google. Al snel kom je erachter dat je heel veel uiteenlopende resultaten krijgt, maar deze niet echt aansluiten bij hetgeen waar jij naar op zoek bent. Vervolgens zoek je op ’blauwe broek maat m’ en merk je dat de resultaten een stuk relevanter zijn. Voor bedrijven is het dus interessant om juist op dit soort zoekwoorden in te spelen. Doorgaans hebben deze long tail zoekwoorden een lager zoekvolume, maar daarentegen is de kans op relevante websitebezoekers is veel groter!


Nu we weten wat zoekwoorden zijn, is het van belang dat je begrijpt waarom een zoekwoordenonderzoek belangrijk is.


Wat is een zoekwoorden onderzoek?

Een zoekwoorden onderzoek is het uitvoeren van een onderzoek om te achterhalen welke zoekwoorden voor jouw als bedrijf relevant zijn om je website op te laten scoren in Google. Hiermee kan je dus achterhalen welke zoekwoorden je potentiële klanten gebruiken als ze in een zoekmachine zoeken naar jouw producten of diensten.


Waarom is een zoekwoord analyse belangrijk?

Zoals eerder aangegeven, is Google met afstand de meest gebruikte zoekmachine: “92,5% van de Nederlanders gebruikt Google als zoekmachine om online iets op te zoeken”. Als bedrijf wil jij dan ook zichtbaar zijn op het moment dat mensen op zoek zijn naar jouw diensten of producten. Door jouw website te optimaliseren voor Google, zorg jij ervoor dat jij hoger in de zoekresultaten komt te staan dan jouw concurrenten. De eerste stap van een gedegen SEO-strategie is dan ook het uitvoeren van een zoekwoord analyse. Met deze analyse kom jij er namelijk achter welke zoekwoorden interessant zijn voor jouw bedrijf, hoe vaak er op die zoekwoorden wordt gezocht in zoekmachines en hoe jouw concurrenten op deze zoekwoorden scoren. Met de output van deze analyse kun je aan de slag om content te schrijven voor jouw website, aansluitend bij deze zoekwoorden. Zo zorg je voor meer relevante bezoekers naar jouw website.


Het schrijven van kwalitatieve content, dat aansluit bij hetgeen waar je doelgroep naar op zoek is, verhoogt de kans dat jouw website in Google naar boven komt bij corresponderende zoekopdrachten in Google. Dat betekent dat jouw website beter wordt gevonden in zoekmachines, naarmate de content van jouw website relevanter is. Google hecht namelijk waarde aan kwaliteit, leesbaarheid en gebruiksvriendelijkheid. Daarnaast is er nog een belangrijk punt waarom een zoekwoord analyse belangrijk is. Het optimaliseren van je website omtrent zoekwoorden, waardoor je hoger in Google komt te staan, is een duurzame strategie. Eenmaal een top 5 positie te hebben behaald, zorgt voor een constante stroom van bezoekers naar je website, waar je in principe niets voor betaald. Je bent namelijk geen geld kwijt aan bijvoorbeeld Google Ads campagnes, SEO kost alleen meer tijd en energie.


 


Wat levert een zoekwoorden onderzoek op?


Een zoekwoorden onderzoek zorgt ervoor dat jij in kaart kan brengen wie jouw online concurrenten zijn binnen een bepaald geografisch gebied. Door zoekwoorden te combineren met bepaalde locaties, kun je precies achterhalen op welke locaties er veel wordt gezocht naar jouw producten of diensten. Daarnaast kom je erachter wie jouw online concurrentie is op die locaties en hoe goed zij scoren op interessante zoekwoorden. Met deze informatie kun je aan de slag om je concurrenten te overtreffen in zoekmachines zoals Google!


Stappenplan: Hoe vind je de beste zoekwoorden?

Nu jij weet wat zoekwoorden zijn, wat een zoekwoordenonderzoek is en waarom een zoekwoordenonderzoek belangrijk is, ben je klaar voor de volgende stap. Hoe voer je een zoekwoorden onderzoek uit en hoe vind jij de beste zoekwoorden die aansluiten bij jouw bedrijf?


Wij hebben een stappenplan voor je gemaakt, dat jij kan gebruiken om een zoekwoorden onderzoek uit te voeren en de beste zoekwoorden te vinden.



  1. Brainstormen

  2. Bekijk je concurrenten

  3. Maak gebruik van Google

  4. Maak gebruik van (betaalde) tools

  5. Stel jezelf vragen


 


Stap 1: Ouderwets brainstormen nog steeds effectief


Het begint allemaal heel eenvoudig met ouderwets brainstormen. Hiervoor heb je geen ingewikkelde software of tools voor nodig, maar slechts je eigen creativiteit. Stel je beheert een webshop in motorartikelen. Stel jezelf dan de vraag “Naar welke onderwerpen zoeken mijn potentiële klanten in Google als ze op zoek zijn naar mijn producten?”. Maak vervolgens een lijst van verschillende onderwerpen die hieruit volgen. Voor de motor webshop zouden dat bijvoorbeeld de volgende onderwerpen kunnen zijn:



  • Motoren

  • Motorkleding

  • Motorhelmen

  • Motorhandschoenen

  • Motorlaarzen


Dit zijn allemaal potentiële onderwerpen, maar nog geen specifieke zoekwoorden die je kan gaan gebruiken. Dit komt pas later in het proces.

 


Stap 2: Hoe scoren je concurrenten?


Kijken op welke zoekwoorden jouw concurrenten scoren is een van de beste manieren om nieuwe zoekwoorden te vinden.


Zoek bijvoorbeeld eens in Google naar een van je onderwerpen. Welke resultaten zie je? Staan jouw concurrenten hier tussen? Ja? Dan zit je goed!


Vervolgens kan je de concurrenten analyseren door hun website te bezoeken en de volgende elementen onder de loep te nemen:



  • Menustructuur: Hier kun je snel zien welke verschillende categorieën ze gebruiken en welke pagina’s ze hebben. Probeer hierbij ook te achterhalen welke zoekwoorden ze gebruiken op deze pagina’s.

  • Links in de footer: Hier zie je vaak pagina’s die specifiek voor Google zijn gemaakt en zijn geschreven omtrent interessante zoekwoorden die dus ook voor jou interessant kunnen zijn.

  • META-keywords: Dit zijn keywords die je kunt vinden in de broncode van een website. Voorheen werden deze META-keywords ingevuld in deze broncode om een website te optimaliseren rondom bepaalde zoekwoorden. Tegenwoordig hebben deze META-keywords geen invloed meer op SEO en dus geen functie meer als het gaat om een betere vindbaarheid. Desondanks blijft het een bron om interessante zoekwoorden te achterhalen. Je kan deze META-keywords achterhalen door op je rechtermuisknop te klikken en vervolgens de paginabron van de website te bekijken. In de paginabron vind je deze keywords door te zoeken naar ‘’. Achter dit stuk code volgen de zoekwoorden die door de website worden gebruikt.


 


Stap 3: Maak gebruik van je grootste vriend Google


Google heeft een aantal handige tools en methoden om interessante zoekwoorden te vinden. Ze zijn allemaal gratis en vrij gemakkelijk in gebruik.


Wij maken in Google gebruik van de volgende tools om nieuwe zoekwoorden te achterhalen:



  • Gerelateerde zoekopdrachten

  • Suggesties in Google

  • Google Search Console

  • Google Zoekwoordplanner


 


Gerelateerde zoekopdrachten in Google


Bij elke zoekopdracht in Google worden onderaan de pagina gerelateerde zoekopdrachten weergegeven.


In bovenstaande afbeelding hebben we het zoekwoord ‘motorkleding’ gebruikt, waarbij Google een aantal interessante zoekwoorden weergeeft. Deze gerelateerde zoekwoorden helpen jou om jouw onderwerpen verder te specificeren. Als er een interessant zoekwoord tussen staat, kun je deze vervolgens weer gebruiken als zoekopdracht om wederom de gerelateerde zoekopdrachten te bekijken. Zo krijgt jouw zoekwoorden onderzoek steeds meer diepgang en achterhaal je zoekwoorden die echt relevant zijn voor jouw bedrijf!


 


Suggesties in Google


Wellicht lijkt het in eerste instantie heel erg op de gerelateerde zoekopdrachten, maar met suggesties in Google krijg je alle zoekwoorden waarin de exacte zoekopdracht te vinden is. Hierboven kun je zien dat we zoeken op ‘motorkleding’, waarbij Google een aantal suggesties geeft van zoekopdrachten waarin dit zoekwoord is verwerkt.


Het handige van deze methode is dat je kunt spelen met verschillende woorden, zodat Google jou steeds nieuwe suggesties geeft. Vervolgens kan jij bepalen of hier interessante zoekwoorden voor jouw bedrijf tussen zitten.


Type je bijvoorbeeld ‘motorkleding s’ in, dan krijg je alle suggesties die starten met de zoekopdracht ‘motorkleding s’.


Hierdoor krijg je weer helemaal andere zoekwoorden te zien en kun je jouw zoekwoorden-lijst uitbreiden!


Haal je niet genoeg gewenste resultaten uit de suggesties van Google, herhaal dit proces dan in Youtube. Dit is vooral een goede bron voor oriënterend zoekgedrag, zonder commerciële intentie. Hier vind je interessante zoekwoorden voor blogs en video’s.


 


Google Search Console


Met Google Search Console kun je zoekwoorden vinden waar je website al op scoort, terwijl bovenstaande manieren je allemaal zoekwoorden geven waar je website nog niet op scoort. Maar waarom wil jij zoekwoorden zien waar je website al op scoort? Google Search Console geeft, naast hoog scorende zoekwoorden, ook zoekwoorden weer waar jouw website laag op scoort. Je kunt dus van Google Search Console gebruik maken om te achterhalen welke zoekwoorden veel potentie hebben om hogere posities voor te behalen.


Ga naar Google Search Console, hier vind je het menu-item ‘Prestaties’. Hier kun je exact zien op wat voor zoekwoorden jouw website scoort.


Het aantal vertoningen geeft aan hoe vaak je website getoond is bij een specifieke zoekopdracht. Daarnaast geeft het aantal klikken aan bij hoeveel van deze vertoningen er op jouw website als zoekresultaat is geklikt. Door de resultaten te sorteren op het aantal vertoningen, krijg je de zoekwoorden te zien waar je de meeste vertoningen hebt. Wat hier zo interessant aan is, is dat je nu kunt zien bij welke zoekwoorden jouw website vaak wordt weergegeven in de zoekresultaten, maar maar weinig klikken krijgt. Door Google Search Console hier de gemiddelde positie bij te laten weergeven, kun je bepalen welk van deze zoekwoorden interessant zijn om hogere posities voor te behalen. Dit zijn zoekwoorden die je eventueel kunt gaan optimaliseren.


Deze informatie is enorm belangrijk, want dit zijn dus zoekwoorden waar jij wel al op scoort in Google, maar nog geen resultaten mee behaald. Juist daarom hebben deze zoekwoorden enorme potentie. Voor ons als SEO specialist is dit dus goud waard!


Door met deze zoekwoorden aan de slag te gaan, zul je veel sneller resultaat gaan zien. Dit proces kan je herhalen voor de pagina’s van jouw website om te bepalen welke pagina’s veel potentie hebben om resultaat mee te behalen in Google. Dit doe je door in Google Search Console te klikken op het tabje ‘Pagina’s’.


 


Nog steeds zeer effectief, de Google Zoekwoordplanner!


Bijna iedereen kent deze tool van Google, het is dan ook de meest gebruikte manier om interessante zoekwoorden te achterhalen. Wij hebben het natuurlijk over de Zoekwoordplanner van Google.


Met deze tool kun je eenvoudig zoekwoorden invoeren en achterhalen hoe vaak er per maand op wordt gezocht in Google, hoe groot de concurrentie op dit zoekwoord is en wat de kosten per klik zijn voor Google Ads.


Omdat de Zoekwoordplanner van Google gerelateerde zoekopdrachten weergeeft bij hetgeen wat jij hebt ingevoerd, kun je snel achterhalen welke zoekwoorden nog meer interessant voor jou zijn. Daarnaast kun je de resultaten weergeven per geografisch gebied. Dit is een interessant aspect van de Zoekwoordplanner, aangezien jij zo kunt achterhalen hoe vaak er naar jouw diensten of producten wordt gezocht in Google binnen het geografisch bereik van jouw bedrijf.

 


Stap 4: (Betaalde) tools


 


WebCEO


Wij maken gebruik van WebCEO, een SEO tool waarmee je verschillende werkzaamheden kunt uitvoeren, monitoren en beheren. Een van die werkzaamheden is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Het handige van WebCEO is dat het data verzamelt van verschillende bronnen zoals de Google Ads planner, gerelateerde zoekopdrachten in Google, suggesties in Google en meer.


In het menu van WebCEO vind je het tabje ‘Zoekwoordenonderzoek’ terug. Hier kun je zoekwoorden opgeven en deze vervolgens selecteren op locatie en taal. Vervolgens worden door WebCEO suggesties voor gerelateerde zoekwoorden weergegeven met de hierbij horende maandelijkse volumes.


Als er een zoekwoord tussen staat wat interessant voor jou is, kun je deze toevoegen aan je Zoekwoorden Mandje, zodat je een overzicht krijgt van al jouw interessante zoekwoorden.


Hieronder hebben wij nog een lijst samengesteld van (betaalde) tools om zoekwoorden te vinden:



  • Ubersuggest van SEO-expert Neil Patel.

  • SEMrush, een van de grotere SEO-tools op de markt.

  • Ahrefs heeft een krachtige ‘keyword explorer’.

  • MOZ keyword research.

  • Google Trends, een gratis tool om zoekwoorden-trends in Google te achterhalen.


 


Stap 5: Welke vragen stellen je klanten?


Een van krachtigste manieren om sterke zoekwoorden voor jouw website te vinden is door jezelf af te vragen: “Welke vragen stellen mijn klanten?’’ Zo kun je bijvoorbeeld een lijst maken van de meest gestelde vragen en analyseren of je daar een patroon in ziet. De achterliggende gedachte hierbij is het achterhalen van eventuele vragen die gebruikers van jouw producten of diensten stellen in Google.


Als we kijken naar het onderwerp ‘motorkleding’, dan zouden dit vragen kunnen zijn zoals:



  • Wat is een motorhelm?

  • Hoe veilig is een motorhelm?

  • Wat kost een motorhelm?


Allemaal interessante vragen die als zoekwoord gebruikt kunnen worden voor jouw website. Dit kan heel interessant zijn omdat gebruikers tegenwoordig steeds vaker vragen stellen in Google, omdat ze zo snel mogelijk antwoord willen hebben op een specifieke vraag. Als bedrijf wil jij met jouw website bovenaan in de zoekresultaten staan, zodra deze vragen worden gesteld in Google. Zo laat je namelijk zien dat je een autoriteit en bron van informatie bent binnen je markt, wat zowel je klanten als Google belangrijk vinden.


Samenvatting

Het is tegenwoordig voor bedrijven essentieel om online vind- en zichtbaar te zijn. Wat dit betreft is Google met afstand de meest gebruikte zoekmachine om online iets op te zoeken. Vanzelfsprekend dat dit de plek is waar jij als bedrijf gevonden wilt worden door jouw potentiële klanten. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is hét middel om de vindbaarheid van jouw bedrijf in zoekmachines zoals Google te verbeteren. De eerste stap van SEO is het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.


Zoekwoorden zijn combinaties van woorden die worden gebruikt in zoekopdrachten voor Google. Deze zoekwoorden worden dikwijls verdeeld in 2 typen: Short tail zoekwoorden zijn korter en breder, waardoor deze vaak een hoog zoekvolume en veel concurrentie hebben. Long tail zoekwoorden zijn langer en specifieker, waardoor deze vaak een lager zoekvolume en minder concurrentie hebben.


Met een zoekwoordenonderzoek achterhaal je interessante zoekwoorden die jij kan gebruiken om jouw website hoger op te laten ranken in Google, zodat potentiële klanten bij jou terecht komen in plaats van jouw concurrentie. Wij hebben een stappenplan uitgewerkt, dat jij kan doorlopen om de beste zoekwoorden te achterhalen voor jouw website:



  1. Brainstormen: Maak een lijst van potentiële onderwerpen waar jouw potentiële klanten naar zoeken in Google.

  2. Bekijk je concurrenten: Analyseer de websites van jouw concurrenten en bekijk op welke zoekwoorden zij hoog scoren in Google.

  3. Gebruik Google: Google geeft bij elke zoekopdracht suggesties en gerelateerde zoekopdrachten weer. Deze kun je gebruiken als input voor jouw zoekwoordenonderzoek. Daarnaast kun je gebruik maken van Google Search Console achterhalen welke zoekwoorden en website pagina’s veel potentie hebben om sneller resultaten mee te boeken. Met de Google Zoekwoordplanner kun je niet alleen interessante zoekwoorden vinden, maar ook achterhalen hoe vaak er binnen een geografisch gebied op deze zoekwoorden wordt gezocht in Google.

  4. Gebruik (betaalde) tools: Er zijn verschillende tools die jij kan gebruiken voor jouw zoekwoordenonderzoek, zoals SEMrush en Ahrefs. Zelf maken wij gebruik van WebCEO.

  5. Stel jezelf vragen: Ga na welke vragen jouw klanten stellen om te achterhalen wat eventuele vragen zijn die gebruikers van jouw producten of diensten stellen in Google. Dit kunnen interessante zoekwoorden zijn om te laten zien dat jij een autoriteit bent binnen je markt.


Zoekwoorden onderzoek laten doen?

Wij hopen dat wij jou in deze blog praktische handvatten hebben gegeven om zelf aan de slag te gaan met een zoekwoorden onderzoek, zodat jij kunt beginnen met de eerste stap van een succesvolle SEO strategie.


Ben jij als bedrijf op zoek naar een SEO specialist die dit allemaal voor je uit handen neemt, neem dan eens contact met ons op. Wij zijn autoriteit in SEO en werken voor verschillende bedrijven die SEO een belangrijk onderdeel vinden van hun online strategie en ervaren wat het rendement van de investering is.


Go Online maakt gebruik van een heldere SEO-methodiek, waarbij het zoekwoordenonderzoek de eerste stap is. Uiteraard is dit slechts de basis van een succesvolle SEO strategie. Wil jij samen met ons een succesvolle SEO strategie opzetten?


Neem dan vrijblijvend contact met ons op.


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.