Wat doet een SEO specialist?

Gepubliceerd: 28 februari 2024
Leestijd: 6 minuten

Inhoudsopgave

Een vacature voor een SEO specialist is vandaag de dag eenvoudig gevonden. Maar weet je eigenlijk wel wat dit vak precies inhoudt? Alhoewel de specifieke werkzaamheden per werkgever of opdrachtgever kunnen verschillen, bestaan er vooral ook overeenkomsten. In deze blog vertellen we je uitgebreid over wat een SEO specialist doet, wat zijn of haar achtergrond is, welk salaris je voor een functie als deze kunt verwachten en nog veel meer. Maar laten we starten met de eerste vraag: wat doet een SEO specialist precies?


Websites zo hoog mogelijk laten scoren

Kort gezegd is het doel van een SEO specialist om een website zo hoog mogelijk te laten scoren in de organische zoekresultaten. Dat zijn de zoekresultaten waarvoor je -in tegenstelling tot bij SEA- niet betaalt. De SEO specialist focust zich daarbij op de drie pijlers van zoekmachine optimalisatie, namelijk content, techniek en autoriteit. Daar komen wel meer dan 200 door Google opgestelde ranking factoren bij kijken. SEO vormt samen met SEA de basis voor een succesvolle zoekmachine optimalisatie strategie.


De drie pijlers van SEO: technische SEO, content en autoriteit

Voor zoekmachines als Google draait alles om de websitebezoeker en zijn ervaring. Dat laatste noemen we ook wel user experience, of kortweg UX. Laten we nog eens wat dieper ingaan op drie pijlers van SEO. Want een SEO specialist dient zich op al deze facetten te richten om ervoor te kunnen zorgen dat een website een bezoeker zo goed mogelijk van dienst is en daardoor hoog rankt.



  1. Techniek: met de technische SEO wordt de werking van de website bedoeld. Zo zorgt een SEO specialist er onder andere voor dat de laadtijd beperkt blijft, dat de hosting van de website in orde is en dat de pagina ook responsief is. Met dat laatste bedoelen we dat de pagina’s zich automatisch aanpassen aan het beeldscherm van de gebruiker.

  2. Content: de inhoud van een website moet relevant en kwalitatief hoogwaardig zijn. De teksten die geschreven worden, moeten dus inhoud bieden en niet alleen bestaan om gebruikers naar de website te leiden. Behalve de tekst zelf moeten ook titels en paginabeschrijvingen sterk zijn.

  3. Autoriteit: dit bouwt een SEO specialist voor het grootste gedeelte op door externe links naar een website te verkrijgen. Zoekmachines als Google zien dit als een stem voor die betreffende pagina en kennen daardoor een hogere autoriteit toe.


Markttrends en ontwikkelingen in het algoritme

Een SEO specialist is niet alleen bedreven in de bovenstaande drie pijlers van SEO, maar volgt ook alle trends en ontwikkelingen op dit gebied op de voet. Zoals je misschien wel weet, voeren zoekmachines als Google op dagelijkse basis updates in hun algoritme uit. Deze zijn van invloed op de ranking van een website en de hoeveelheid traffic die deze ontvangt. Stilzitten en achterover leunen is er dus niet bij. Over de kleinere aanpassingen in het algoritme en de grote Google Core updates schreven we eerder ook al een blog.


Het verschil tussen een SEO specialist en een SEA specialist

We noemden eerder al even dat het bij SEO om het behalen van een hoge positie in de organische zoekresultaten gaat., maar wat is het verschil tussen SEO en SEA? Bij SEA, het zoekmachine adverteren, gaat het om het optimaliseren van campagnes om daar in een beperkte tijd veel traffic mee te genereren. De twee functies worden vaak met elkaar verward, maar in de praktijk gaat het om een behoorlijk groot verschil. Een SEO specialist moet ervoor zorgen dat een website zo hoog mogelijk scoort in de SERP voor relevante zoektermen. Dit leidt tot meer organisch verkeer, een verbeterde zichtbaarheid en een hogere autoriteit.


Waar werkt een SEO specialist?

Een SEO specialist kan op veel verschillende plekken werken. Vaak werken ze bij een SEO- of marketingbureau dat klanten uit verschillende branches van dienst is. Maar het is ook mogelijk om in-house te werken. Vaak gaat het dan om grotere bedrijven die een ruim budget hebben voor het vindbaar maken en houden van hun website in de organische zoekresultaten. Een SEO specialist kan verder werkzaam zijn bij de meest uiteenlopende bedrijven, van grote commerciële en financiële ondernemingen tot non-profitorganisaties. Vrijwel ieder bedrijf is anno nu online aanwezig. Een betere zichtbaarheid leidt immers tot een hogere verkoop. Dat betekent dan ook dat een SEO specialist niet snel om werk verlegen zal zitten. En omdat algoritmes continu veranderen, is je werk voor een opdrachtgever ook nooit écht klaar.


Opleidingsachtergrond


Er zijn verschillende wegen die je kunt bewandelen om SEO specialist te worden. Er is niet één specifieke opleiding tot SEO specialist, maar er worden uiteenlopende gerichte cursussen en trainingen door verschillende opleidingsinstituten aangeboden. Daarin leer je alles wat nodig is om zoekmachine optimalisatie tot in de puntjes te beheersen. Ondanks dat een specifieke vooropleiding niet is vereist, blijken veel SEO specialisten een marketing-, business- of IT-achtergrond te hebben. Daar leer je namelijk al over de basisprincipes. Voor de meeste functies wordt een Hbo-niveau gevraagd. Affiniteit met computerprogramma’s is vanwege de technische kanten van het beroep ook raadzaam.


Wat kenmerkt een goede SEO specialist?

Ondanks dat er binnen ieder bedrijf of bij iedere opdrachtgever weer andere specifieke zaken van je kunnen worden gevraagd, zijn er enkele punten te noemen die een goede SEO specialist kenmerken. We zetten ze hieronder kort voor je op een rijtje:



  • Analytisch vermogen.

  • Ervaring met het schrijven van kwalitatieve content.

  • Op de hoogte van alle technische SEO-optimalisaties.

  • Consequent en secuur in het meten, analyseren en rapporteren.

  • Een flinke dosis creativiteit.

  • Een sterk plannings- en organisatievermogen.


Het salaris van een SEO specialist

Natuurlijk is ook het salaris niet geheel onbelangrijk wanneer je een carrière als SEO specialist overweegt. Doorgaans verdient een SEO specialist tussen de € 2.500 en € 4.500 bruto per maand. Dit salaris is gebaseerd op een werkweek van 40 uur. Je kan ook op  freelance basis werken voor organisaties. Dan heb je vaak een hoger uurtarief, maar natuurlijk geen vaste uren. Uiteindelijk is je maandsalaris natuurlijk vooral afhankelijk van je opleidingsniveau en werkervaring.


SEO specialist bij Go Online

Ook wij van Go Online zijn zo nu en dan op zoek naar een enthousiaste expert om ons team mee uit te breiden. Waar sommige bureaus zich uitsluitend op één facet van zoekmachine optimalisatie richten, hanteren wij de brede aanpak. Dat betekent dat iedere SEO specialist die bij ons in dienst treedt, kennis van en ervaring met zowel content, technische SEO als linkbuilding moet hebben. Als SEO specialist ben je het aanspreekpunt voor je eigen klanten, maar werk je ook nauw samen met je collega’s. Samen weten we immers altijd meer.


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.