De afgelopen jaren zijn content marketing en content SEO steeds belangrijker geworden binnen de online marketing. Om op te kunnen vallen binnen het grote online bedrijven aanbod, moet je de aandacht van je doelgroep namelijk goed weten te trekken. Content marketing en content SEO richten zich op het creëren en verspreiden van voor de beoogde doelgroep waardevolle en relevante content oftewel informatie. De reden dat content SEO steeds belangrijker wordt, is dat de huidige consument zich minder laat sturen dan marketing via traditionele media als radio en televisie, maar zelf op zoek gaat naar informatie.
Content die aansluit bij de behoeften van de klant
Content SEO draagt in belangrijke mate bij aan het aantrekken van klanten, maar ook aan het binden van klanten aan je product, dienst of bedrijf. Content SEO is namelijk content die exact aansluit bij datgeen waaraan de klant behoefte heeft en waarnaar hij of zij op zoek is. Kwaliteit gaat dus boven kwantiteit. Door passende content SEO te verzorgen en deze op de juiste momenten via de juiste kanalen te verspreiden, kun je de benodigde aandacht trekken.
Stappen die leiden tot de juiste content SEO
Aan het bepalen van de benodigde content SEO gaan een paar stappen vooraf. Zo is het ten eerste van belang de voorkeuren, gewoontes en kenmerken van je doelgroep te ontdekken. Op deze manier kun je de SEO content zo specifiek mogelijk maken. Daarna bepaal je de zogeheten ‘tone of voice’. Dit heeft betrekking op hoe en via welke kanalen je de doelgroep aanspreekt. Daarna wordt een content strategie opgesteld, waaronder ook de content SEO valt.
Content die aan de algoritmes van zoekmachines voldoet
Kwalitatief hoogwaardige content SEO betreft SEO die voldoet aan de Google algoritmen en voorkeuren. Hoe beter je je hier tijdens bijvoorbeeld het schrijven van een SEO tekst aan houdt, hoe waarschijnlijker het is dat deze tekst hoog in de organische zoekresultaten van een zoekmachine eindigt en dus beter door de doelgroep kan worden gevonden. Aan de juiste content SEO gaat altijd een secuur zoekwoordenonderzoek vooraf. Daarnaast dient er sprake te zijn van een goede tekstopmaak, zodat content makkelijk leesbaar is, en moet deze worden voorzien van goede SEO titels en een metabeschrijving.