SEO is de afkorting voor
Search Engine Optimization, in het Nederlands ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd. De term verwijst naar alle acties die de vindbaarheid, maar ook de gebruiksvriendelijkheid van een webpagina of webwinkel verbeteren. In de praktijk betekent dit dat jouw website een hogere ranking krijgt en dus ook hoger in de lijst van zoekresultaten wordt getoond. Verreweg de meeste personen maken gebruik van Google, maar er zijn natuurlijk ook zoekmachines als Yahoo en Bing. Zeker voor bedrijven die online werken is SEO essentieel, omdat zij zo digitaal verkeer kunnen genereren.
Organisch ranken
SEO is dus een term die naar alle werkzaamheden verwijst die je organisch hoger ranken in zoekmachines. Organisch ranken betekent dat jouw webpagina als zoekresultaat verschijnt, terwijl je daar niet voor hebt hoeven te betalen. SEO werkt dan ook op een
andere manier dan SEA, waarbij je betaalt voor het plaatsen van een online advertentie. Met het juiste gebruik van SEO zorg je ervoor dat er niet alleen meer, maar ook de juiste bezoekers naar jouw pagina worden getrokken. Het gaat daarbij niet eenvoudigweg om conversie, maar vooral om het opbouwen van een langdurige relatie met die klant.
Waarom is SEO zo belangrijk?
SEO is essentieel omdat het grootste deel van de Nederlandse bevolking (maar liefst 95%) zijn of haar zoektocht naar een product of dienst met behulp van een zoekmachine begint. SEO is dus noodzakelijk om jouw doelgroep te kunnen bereiken en zogeheten leads, waarover hieronder meer, te genereren. Zelfs wanneer consumenten van plan zijn hun aankoop in een fysieke winkel te doen, is het belangrijk om alsnog hoog in de lijst met zoekresultaten te eindigen.
SEO is essentieel binnen het concept leadgeneratie
Leadgeneratie is het identificeren en interesseren van potentiële klanten. Een lead is daarbij iemand die belangstelling heeft in een product en deze in de nabije of verdere toekomst wellicht wil aanschaffen. Wil je met jouw bedrijf leads genereren, dan dien je een goede plek op het internet te veroveren. Wanneer je een goed beeld hebt van waar de beoogde klanten behoefte aan hebben, kun je je marketing daarop aanpassen. Op basis van verschillende gegevens kun je ook bepalen welke leads voor jou het meest de moeite waard zijn.