Het belang van SEO rapportages uitgelegd
Inhoudsopgave
Met SEO zorg je voor een betere zichtbaarheid, meer bezoekers op je website en dus ook meer (potentiële) klanten. Maar wanneer je eenmaal een SEO-campagne hebt gelanceerd, wil je natuurlijk ook weten welke resultaten deze opleveren. En daar komen SEO rapportages aan te pas. Deze rapportages geven je inzicht in het succes van je SEO-strategie, de prestaties van je website en potentiële verbeterpunten. SEO rapportages geven je niet alleen belangrijke informatie, maar helpen je ook stakeholders te (blijven) overtuigen van het nut van een SEO-campagne.
Overzichtelijk en op data gebaseerd
Uiteindelijk gaat het je natuurlijk om de resultaten. Dat maakt het des te belangrijker om over duidelijke, overzichtelijke SEO rapportages te kunnen beschikken. Idealiter zijn die in verschillende secties verdeeld. Denk bijvoorbeeld aan de algemene websiteprestatie, zoekwoordprestaties en andere punten. Goede SEO-rapportages zijn gebaseerd op data, actiegericht én overtuigend.
Met SEO tools bruikbare data genereren
Laten we daar iets concreter op ingaan. Om te beginnen bij data: SEO rapportages moeten te allen tijde uit data van hoge kwaliteit bestaan. Dat is data die je verkrijgt uit verschillende SEO tools. En dat hoeven niet per se betaalde tools te zijn. Met tools als Google Search Console, Google Analytics en Ahrefs kom je enorm goed uit de voeten. Maar ook SEMrush is een veelgebruikte tool. SEO tools helpen bij het optimaliseren van een website op de drie bekende gebieden: content, techniek en autoriteit. Natuurlijk is ervaring met die tools wel van belang om er het maximale uit te halen.
Concrete verbeterpunten formuleren
Behalve gebaseerd op kwalitatieve data moet een rapportage ook actiegericht zijn. Wat we daarmee bedoelen? Eenvoudig gezegd: bedenk voor ieder verbeterpunt dat uit de data naar voren komt concrete stappen om die verbetering te realiseren. Op welke manier kan je het organisch verkeer naar de website doen stijgen? Hoe kan je technische problemen zo snel en effectief mogelijk oplossen? Het zijn slechts voorbeelden van de vele vragen die uit rapportagedata naar voren kunnen komen. Ook moet je bedenken met welke inspanningen je tot de gewenste resultaten kunt komen. SEO is immers een langetermijnproces.
SEO rapportages beginnen
Dan nu over naar het praktische gedeelte: hoe maak je SEO rapportages? Zeker wanneer je nog niet eerder met dit bijltje hebt gehakt, is het vaak lastig om te bepalen hoe je moet beginnen en welke data je moet includeren. Natuurlijk weet je dat SEO uit drie hoofdcomponenten content, techniek en autoriteit (linkbuilding) bestaat. Vaak bestaat een SEO rapportage uit verschillende subrapportages die elke tot één van deze componenten behoren. Daaraan vooraf gaat meestal een algemene websiteprestatieanalyse. Een SEO rapportage trap je echter af met een overzicht: wat zijn je belangrijkste bevindingen en hoe staat de website ervoor?
Rapportage van de websiteprestatieanalyse
De volgende stap binnen SEO rapportages is het bespreken van de algemene prestaties van de website. Hoe zit het met de kwaliteit van de inhoud? Blijken de teksten relevant en actueel genoeg? Hoe gaat het met de interne linkstructuur? En technische zaken als de laadsnelheid en de vriendelijkheid van de website voor mobiel gebruik? Je creëert hiermee een duidelijk beeld van de huidige status van de website.
De KPI’s
KPI staat voor key performance indicator, in het Nederlands ook wel kritieke prestatie indicator genoemd. Dit kan van alles zijn. Iedere organisatie heeft zo zijn eigen focuspunten en die kunnen per SEO-campagne dus behoorlijk verschillen. De rapportage over de KPI’s beslaat het grootste deel van het totale rapport. Voorbeelden van KPI’s zijn organisch verkeer, zoektermen, laadtijd en backlinks. Hieronder gaan we daar verder op in.
Let er wel op dat je altijd context geeft bij de cijfers als je deze presenteert. Bijvoorbeeld een domein autoriteit (DA) van 20 zegt namelijk niet zoveel, dit moet in de context geplaatst worden van de website waarvoor je SEO-werkzaamheden aan het doen bent. Zo zijn er nog tal van andere voorbeelden van cijfers die altijd in context geplaatst moeten worden en hoe zich dit verhoudt tot de concurrentie. SEO cijfers zijn belangrijk om te meten en op te sturen, maar het is net zo belangrijk om uit te leggen wat deze cijfers inhouden.
Analyse van organisch verkeer
We beginnen met de voor SEO meest vanzelfsprekende KPI: organisch verkeer. Het doel van zoekmachine optimalisatie is immers het verkrijgen van meer verkeer uit de organische (onbetaalde) zoekresultaten van een zoekmachine. Bijna altijd is Google die zoekmachine. Hoeveel bezoekers verwelkomt de website per maand? Hoeveel daarvan zijn terugkerende bezoekers? En welke pagina’s zorgen voor de meeste of juist de minste traffic? Groei in organisch verkeer is de belangrijkste KPI voor het succes van zoekmachine optimalisatie inspanningen.
Zoekwoordanalyse
Nog zo een belangrijke factor binnen SEO rapportages is de zoekwoordanalyse. Nu je eenmaal weet hoe het met het organisch verkeer gesteld is, is de volgende stap inzoomen op de details. Welke zoekwoorden genereren het meeste verkeer en welke juist niet? Het belangrijkste om in een rapport weer te geven is welke zoekwoorden het best of juist het slechtst scoren en welke in prestaties zijn verbeterd of juist verslechterd. Je geeft daarbij ook suggesties voor het aanpassen van zoekwoorden om betere resultaten te behalen.
Analyse van de contentprestaties
Nauw verbonden aan de zoekwoordprestaties zijn de contentprestaties. De vraag die bij deze KPI binnen SEO rapportages centraal staat, is welke content het gedurende een bepaalde periode het beste deed en hoeveel organisch verkeer dit genereerde. Hier benoem je eveneens de mogelijkheden die er nog liggen op het gebied van nieuwe content.
Analyse van de backlinks
Backlinks zijn vaak nog een ondergeschoven kindje binnen de wereld van zoekmachine optimalisatie. En dat is geheel onterecht. Met behulp van backlinks genereer je immers een grotere bekendheid en autoriteit én creëer je tegelijkertijd ingangen via welke je nieuwe bezoekers op je website kunt verwelkomen. Daarom zou ook een backlinkanalyse dus niet aan goede SEO rapportages mogen ontbreken. Uit de rapportage komt de kwaliteit, diversiteit en autoriteit van backlinks naar voren, net als mogelijkheden voor het verwerven van nieuwe backlinks.
Concurrentieanalyse
Het laatste voorbeeld van analyses die je in SEO rapportages kunt opnemen is de concurrentieanalyse. Want uiteindelijk kan je geen 100% succesvolle campagne uitvoeren wanneer je niet weet hoe je concurrenten het aanpakken en hoe zij er online voor staan. Wat zijn de sterke en zwakke punten ten opzichte van de concurrentie? En waar en hoe kunnen er verbeteringen worden aangebracht?
SEO uitbesteden aan een specialist
Wil jij hoger scoren in de organische zoekresultaten? En kan je daarbij wel een handje hulp gebruiken? Wanneer je zelf weinig ervaring hebt met zoekmachine optimalisatie of hier eenvoudigweg geen tijd voor hebt, staat ons team voor je klaar. We maken gebruik van de beste SEO tools en houden jou als klant op de hoogte van alle belangrijke ontwikkelingen op en rond jouw website. Wij maken maatwerk rapportages vanuit SEMrush en zorgen ervoor dat jij ten alle tijden op de hoogte bent van de resultaten en wat onze werkzaamheden opleveren.
Wil je meer weten? Neem dan vrijblijvend contact met ons op of vraag een offerte aan. Wil je meer weten over onze tarieven? Klik dan hier.