Ben je in het bezit van een eigen website, dan is een gedegen analyse daarvan, net als een analyse van concurrerende websites, van belang voor een sterke strategische positie. Je gebruikt hiervoor een tol die zowel de kwalitatieve als de kwantitatieve waarde van een website in kaart brengt en je handvatten biedt voor verbeteringen. Wanneer je geen Google Search Console hebt, is Ahrefs een van de beste toolsets. Je gebruikt de tool om SEO analyses en analyses van backlinks uit te voeren. Vooral wat dat laatste betreft weet Ahrefs zich sterk van zijn concurrenten te onderscheiden.
De functionaliteiten van Ahrefs
De Ahrefs tool is een betaalde tool die vooral wordt aanbevolen aan middelgrote tot grote bedrijven, omdat er ontzettend veel informatie wordt geboden die erg waardevol is voor ondernemers die met veel concurrentie te maken hebben. Om dezelfde reden wordt Ahrefs ook door marketingbureaus gebruikt. Het doel van de tool is het laten toenemen van het aantal bezoekers van je websites, het voorbijstreven van je concurrenten en het opbouwen van autoriteit binnen je niche. De functionaliteiten van Ahrefs betreffen: het dashboard, site explorer, keyword explorer, content explorer, site audit, rank tracker en alerts.
De belangrijkste analysetools van Ahrefs
Met de content explorer zoek je naar gedeelde content op basis van onderwerk, terwijl je met de keyword explorer nog beter relevante zoekwoorden kunt bepalen. Door de juiste zoekwoorden te gebruiken, kun je het aantal bezoeker van je website aanzienlijk doen stijgen. De rank tracker toont de ranking van je website voor verschillende periodes en locaties, terwijl de site audit er is om algemene problemen met SEO op te lossen. Met de site explorer weet Ahrefs zich het sterkst van zijn concurrenten te onderscheiden. Je kunt er het backlinkprofiel van je website mee controleren en met andere websites vergelijken.
De site explorer
De functionaliteit site explorer toont je alle op het moment actieve backlinks, maar ook de verloren backlinks. Zo verkrijg je dus gedetailleerd inzicht in de status van alle links en kun je hierop actie ondernemen. Daarnaast laat de site explorer al je interne links zien. Deze zijn belangrijk voor de sitestructuur en maken het voor zoekmachine crawlers makkelijker om je website te begrijpen, wat eveneens bijdraagt aan een hogere ranking binnen de organische zoekresultaten. Ook kun je middels deze functionaliteit ontdekken welke succesvolle zoektermen je concurrenten gebruiken die jij niet toepast.