Hoe word je als bedrijf vindbaar in ChatGPT?

Gepubliceerd: 24 april 2025
Bijgewerkt: 02 mei 2025
Leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Vindbaar in chat GPT? duidelijkheid en relevantie: de nieuwe standaard voor websites

Vindbaar in chatGPT gebeurd doordat AI-modellen zoals ChatGPT worden getraind op grote hoeveelheden (van jouw) website-data. Als jouw website goed gestructureerd en publiek beschikbaar is, is de kans groter dat deze wordt meegenomen in die data of dat deze data live via tools wordt geraadpleegd. Lees hieronder de 13 tips om genoemd te worden in ChatGPT. 


Wat je moet doen:


1. SEO (Zoekmachineoptimalisatie)


Gebruik relevante zoekwoorden in je teksten, titels en koppen. Bijvoorbeeld: als je een bakkerij in Nijmegen bent, gebruik dan termen als “ambachtelijke bakkerij Nijmegen” of “vers brood Nijmegen centrum”. Schrijf duidelijke paginatitels (title-tags) en metabeschrijvingen. Lees meer over ‘Wat is SEO‘ 


2. Structuur en duidelijkheid


Zorg voor logische URL’s: jouwsite.nl/diensten/website-ontwikkeling is beter dan jouwsite.nl/page?id=23. Hoe dieper en uitgebreider je URL’s worden, hoe belangrijker het is om de juiste URL structuur te handhaven. 


3. Structured Data (Schema Markup)


Voeg “schema.org” gegevens toe aan je websitecode. Gebruik bijvoorbeeld het Product Schema voor je producten, Organisation voor je bedrijfsnaam, locatie en openingstijden. FAQ voor veelgestelde vragen.  Artikel schema voor blogartikelen of kennisbank data. Daarnaast zijn er nog veel meer schema’s beschikbaar voor specifieke branches en functionaliteiten.


Het optimaliseren voor AI modellen zodat je vindbaar in ChatGPT bent wordt ook wel GEO (Generative Engine Optimization) genoemd. Lees hier meer over ‘ Wat is GEO‘. 


Publiceer content die waarde uitstraalt en wees zelf een autoriteit

 


AI houdt van veel data en daarom geven AI-modellen meer gewicht aan content van “autoritaire bronnen” — dus bedrijven die veel nuttige, informatieve en goed geschreven content publiceren, relevant aan hun business. 


Wat je kunt doen:


4. Begin een blog of kennisbank





    • Publiceer regelmatig artikelen over jouw expertisegebied.

    • Geef concrete tips, trends, of uitleg (“Wat is de beste manier om zonnepanelen te installeren?”).

    • Gebruik visuals, infographics, video’s, podcast, creatieve content en veel voorbeeldenm zoals referenties, cases, etc.

    • Houdt al je content actueel en relevant. Update bijvoorbeeld verouderde artikelen of schrijf nieuwe. 

    • Geef uitgebreide en diepgaande informatie over een onderwerp. Een kort stukje tekst is niet (meer) genoeg. 




5. Schrijf gastartikelen



  • Publiceer artikelen op branche gerelateerde websites, nieuwsplatformen, of relevante blogs. Dit is een belangrijk onderdeel in een linkbuilding strategie. 

  • Je naam en bedrijf worden zo gekoppeld aan expertise in jouw vak. 

  • Indien nodig, vermeld bronnen

  • Maak video’s, podcasts, whitepapers, infographics, dashboards, trainingen en andere creatieve content

    • Deze worden vaak overgenomen door andere sites, wat jouw online aanwezigheid vergroot. Bovendien bevatten deze veel waarde voor lezers en veel waarde/content voor AI.




Vergeet niet om je te houden aan de richtlijnen van EEAT. Dit staat voor Experience, Expertise, Authorativeness and Trustworthiness. In andere woorden. Laat zien dat je een ervaren partij bent, met de juiste expertise. Hierdoor verkrijg je autoriteit en wordt je beschouwd als betrouwbaar. Dit zijn belangrijke zaken om vindbaar in ChatGPT te worden. 


Verbind jouw merk met de vragen die mensen écht stellen

AI-modellen associëren namen met context. Als jouw bedrijfsnaam vaak voorkomt bij bepaalde zoekwoorden, “leert” het model dat jouw merk relevant is voor dat onderwerp.


Hoe je dat doet:


6. Maak “landingspagina’s”


Een landingspagina is een pagina waarop je bezoekers terechtkomen (landen) vanuit een link vanaf Google, Social of dus ChatGPT. Landingspagina’s worden vaak gebruikt en ingericht om beter gevonden te worden op specifieke woorden. Tips voor het maken van een goede landingspagina zijn; 





    • Goede url structuur: Zoals ‘jouwsite.nl/beste-hypotheek-adviseur-nijmegen’ of ‘ jouwsite.nl/duurzame-tuinmeubels-arnhem’ 

    • Relevante informatie: Deze pagina’s moeten waardevolle, relevante informatie bevatten over dat onderwerp. Een simpel stukje tekst is niet meer genoeg. Denk aan het benoemen van voordelen, toepassingen, vraag/antwoord, uitleg, procedures, prijzen, kenmerken, alternatieven, materialen etc. etc.




7. Optimaliseer voor veelgestelde vragen secties (FAQ)





    • Veelgestelde vragen secties op landingspagina’s en artikelen zijn zeer waardevol. Verzamel de meeste vragen die mensen hebben over een product of dienst en geef het antwoord op de juiste pagina of in een kennisbank. 

    • AEO (Answer Engine Optimization) is een belangrijk aspect voor AI om antwoord te kunnen geven op vragen van gebruikers. Lees hier meer over ‘Wat is AEO‘  

    • Gebruik complete natuurlijke zoekvragen als FAQ




Verzamel backlinks





    • Vraag partners of klanten om naar jouw site te linken als dit relevant is aan jouw business.

      • Schrijf reacties op fora of nieuwsartikelen (bijv. op LinkedIn) met een link naar je site.

      • Schrijf gastartikelen (zoals hierboven benoemd) of publiceer creatieve content op relevante sites. 






9. Branding & PR





    • Naamsbekendheid is zeer belangrijk. Hoe vaker je naam opduikt, hoe groter de kans is dat AI je meeneemt

    • Publiceer met regelmaat persberichten of organiseer trainingen, webinars, podcasts etc. 

    • Werk samen met influencers of niche-bloggers

    • Krijg nominaties voor awards (of nog beter; ‘ win een award!’ )

    • Zorg voor goede reviews en recensies. Stimuleer het verkrijgen van nieuwe reviews (bijvoorbeeld in Google) 




10. Gebruik consistent dezelfde merknaam


Vermijd afkortingen, variaties of verschillende schrijfwijzen in je merknaam. Schrijf het altijd hetzelfde. Dat maakt het makkelijk voor een AI model om je merk te herkennen. 


Werk samen met platforms die AI-feeds leveren

ChatGPT en andere AI-modellen vertrouwen op informatie uit publieke en gestructureerde bronnen die als betrouwbaar gelden. Het is dus goed om zoveel mogelijk hier vermeld te worden met je complete bedrijfsinformatie. 


Wat je kunt doen:


11. Maak een Wikipedia-pagina (indien mogelijk)





    • Dit vereist wel dat je bedrijf “significant” genoeg is, met onafhankelijke bronnen.

    • Alternatief: laat je vermelden in Wikidata.




12. Sta vermeld op betrouwbare platformen en websites:



  • Denk aan: Google Mijn Bedrijf, Trustpilot, Yelp, Tripadvisor, Capterra, G2, etc.

  • Deze worden vaak direct of indirect gebruikt door AI-systemen.


13. Google Knowledge Panel





    • Zorg dat je Google Business profiel volledig is ingevuld.

    • Let op: Gebruik hier ook weer dezelfde bedrijfsinformatie op ál je kanalen (consistentie = betrouwbaarheid).




Vindbaar worden in ChatGPT uitbesteden

De opkomst van AI-systemen zoals ChatGPT verandert de spelregels van online vindbaarheid en hoe je vindbaar in ChatGPT bent. Het gaat niet langer alleen om goed scoren in Google, maar om daadwerkelijk genoemd worden in antwoorden die AI’s geven. Door te investeren in duidelijke content, gestructureerde data, merkconsistentie en relevante zichtbaarheid op betrouwbare platformen, bouw je aan jouw aanwezigheid in deze nieuwe digitale werkelijkheid.


Nog steeds niet goed vindbaar in ChatGPT en zoek je hulp bij het beter vindbaar worden in ChatGPT en/of in zoekmachines? Neem dan eens contact op met Go Online. Met een team van specialisten werken wij elke dag om bedrijven in de juiste richting van resultaat te laten groeien. 


Gerelateerde artikelen

28 maart
5 minuten
9 mei
5 minuten
2 mei
3 minuten
2 mei
4 minuten

Zet de eerste stap in de juiste richting

Wil je weten hoe je sneller je resultaat bereikt? Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.


"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.