AI Overview Google: hoe erg gaat SEO veranderen hierdoor?
Inhoudsopgave
Artificial Intelligence (AI) zorgt voor veel veranderingen in de wereld, zo ook voor het SEO landschap. Wat zijn de nieuwe AI Overviews en wat betekent dit voor SEO? Gaat SEO ten onder of blijft het bestaan zoals we het kennen? In dit artikel gaan we dieper in op deze vragen en geven we je praktische tips om je website voor te bereiden op deze ingrijpende verandering.
Introductie van AI binnen Google
De introductie van AI binnen Google markeerde een cruciale stap in de evolutie van het bedrijf, dat altijd al voorop heeft gelopen in technologische innovatie. Vanaf het begin zag Google het potentieel van kunstmatige intelligentie om niet alleen de kernproducten zoals zoekresultaten en vertalingen te verbeteren, maar ook om geheel nieuwe mogelijkheden te creëren. Nu komt Google met een van de grootste veranderingen binnen het SEO landschap, het tonen van een AI Overview (AIO) in de SERP.
Wat zijn de nieuwe AI Overviews in Google?
De nieuwe AI Overviews verschijnen zometeen in de Google resultaten, helemaal bovenaan. Dus wanneer je een bepaalde zoekopdracht in Google zet zoals bijvoorbeeld “search engine optimization” krijg je als eerste een AI Overview waarin direct antwoord wordt gegeven op jouw zoekopdracht (zie afbeelding). Je kunt deze Overviews zien als AI gegenereerde samenvatting die gebruikers direct inzicht en informatie geven over het onderwerp (zoekopdracht) zonder daarbij door meerdere pagina’s te hoeven gaan in Google en dus op websites te hoeven klikken om deze informatie tot zich te krijgen.
Google maakt hiervoor gebruik van hun geavanceerde Gemini AI-model, dat is ontwikkeld om nauwkeurige en relevante samenvattingen te genereren. Deze functie is sinds 14 mei beschikbaar in de Verenigde Staten, met de bedoeling om deze wereldwijd uit te rollen tegen het einde van het jaar. De verwachting is dat dit ook in Nederland gaat gebeuren aan het einde van het jaar, maar zeker weten we dat nog niet.
SERP vs AI Overview
De Search Engine Result Page (kortweg SERP) gaat behoorlijk veranderen en er anders uitzien. Waar je voorheen een overzicht kreeg van de meest relevante websites op basis van een zoekopdracht (SERP), krijg je nu een samenvatting van de meest relevante content direct in beeld. De AI Overviews worden gebruikt op basis van een directe conversatie tussen de gebruiker. Hiermee bedoelen we dat de AI Overview een soort chatbot is waarmee je vragen kunt stellen die direct beantwoord worden. Als je bijvoorbeeld gaat zoeken op “hoe maak ik een pizza margherita?”, dan zal de AI Overview met je in gesprek gaan en je een compleet uitgeschreven recept en stappenplan geven. Als jij niet tevreden bent met het antwoord ga je in de AI Overview verdere vragen stellen om tot het gewenste antwoord te komen, je hoeft niet meer naar website te gaan om deze informatie te vergaren.
Is dit voordelig voor gebruikers?
Ja en nee. Voor gebruikers is het zeker fijn dat informatie direct voorhanden ligt, echter creëert dit ook een groot risico. Klopt die informatie altijd? Als je als gebruiker gaat googlen en je komt op bepaalde websites terecht dan kun je zelf heel eenvoudig bepalen of dit websites zijn van bepaalde autoriteit en die dus informatie verschaffen die feitelijk juist zijn. Met de nieuwe AI Overviews kun je deze check niet meer doen. Je moet er maar vanuit gaan dat de informatie die je krijgt te zien altijd klopt. Ik kan je vertellen, dat doet het nog zeker niet. Er zijn al veel testen gedaan en steeds weer komen er antwoorden uit die feitelijk gewoon niet juist zijn. Dus altijd zelf nog goed nadenken en andere websites bezoeken blijft belangrijk!
Hoe goed werken de AI Overviews?
De AI Overviews zijn inmiddels al beschikbaar voor gebruikers in de Verenigde Staten, maar de implementatie verloopt nog niet altijd even soepel. Volgens een artikel van Search Engine Journal blijven veel experts uit de zoekmachinemarkt twijfels houden over de kwaliteit van de AI Overviews. Daarnaast bevat het artikel nog een aantal andere voorbeelden waarin de gegeven antwoorden niet betrouwbaar blijken te zijn.
Wat betekent dit voor SEO?
Simpel antwoord: een heleboel! Voor gebruikers lijkt het een zeer welkome verandering, maar marketeers, e-commerce bedrijven en specialistische SEO bureaus zijn hier in eerste instantie minder blij mee. Dat is begrijpelijk, aangezien een AIO een prominente plek inneemt in de zoekresultatenpagina (SERP). Hierdoor worden de gebruikelijke organische resultaten verder naar beneden gedrukt. Omdat gebruikers de benodigde informatie direct van de zoekpagina kunnen verkrijgen, is er een kans dat ze minder vaak doorklikken naar de websites waar de content oorspronkelijk vandaan komt.
Toch ligt dit wat genuanceerder. Natuurlijk kan het zo zijn dat websites een kleine afname in het organisch verkeer gaan ervaren, maar hoe groot is die afname daadwerkelijk? We hebben namelijk al eens vaker te maken gehad met grote veranderingen in de SERP. Denk daarbij aan featured snippets, vraag en antwoorden tussen de websites door en Google Ads plaatsingen. Toch bleken al deze veranderingen niet zo’n grote impact te hebben als van tevoren werd gedacht. Helaas kan ik dit nog niet onderbouwen met cijfers voor AIO, dat zal de toekomst moeten uitwijzen. Hoewel dit niets definitiefs zegt over de mogelijke impact van AI Overviews, kunnen we voorlopig alleen leren van eerdere ervaringen.
Waarom kan Google niet om websites heen?
Google zal altijd afhankelijk blijven van de content die gemaakt worden door gebruikers. De techniek achter de AIO moet toch gevoed worden en dat kan alleen door de informatie die wij geven. Als gebruikers bepalen om ermee te stoppen, omdat niemand meer doorklikt naar hun website, waar worden de AI modellen mee gevoed?
Daarnaast wordt content die geschreven is door experts en echte mensen (EEAT) altijd als meest waardevol beoordeeld. Beoordeeld door Google, maar juist ook door gebruikers, mensen. Want geloof jij eerder een AI-tool die zegt dat de beste tijd van het jaar is om te reizen naar Zuid-Afrika in december of een reisbureau dat gespecialiseerd is in Zuid-Afrika reizen? Het is een mooie aanvulling, maar websites met experts en echte mensen zullen altijd de bovenhand houden.
Daarbij komt nog dat het feitelijk allemaal moet kloppen wat een AIO weergeeft als informatie. Google moet 100% zeker zijn dat de informatie die gegeven wordt ook feitelijk juist is en we hebben al kunnen lezen eerder in dit artikel dat dit niet altijd het geval is. Google zal echt wel, als ze niet zeker zijn van de informatie, websites altijd nog blijven tonen om de gebruikers de best mogelijke resultaten te geven bij hun zoekopdracht. Met andere woorden, Google zal nooit om websites heen kunnen.
Moet je je website nu al optimaliseren voor AIO?
Zoals we al eerder hebben aangegeven worden AI Overviews op dit moment nog niet in Nederland getoond. De verwachting is dat dit ergens aan het einde van het jaar wordt uitgerold. Het is dus juist nu al tijd om te investeren in hoe je website straks zo goed mogelijk naar boven blijft komen en ook getoond wordt in de AIO.
Google zelf zegt er het volgende over:
“De systemen van Google bepalen automatisch welke links verschijnen.” “Er is niets speciaals dat website-eigenaren hoeven te doen om in aanmerking te komen, behalve onze reguliere richtlijnen voor zichtbaarheid in zoekresultaten te volgen, zoals beschreven in Google Search Essentials.”
Dit is geen specifieke documentatie over AIO, maar geeft een breder antwoord op hoe je website moet voldoen om vindbaar te worden in Google. Als bureau zijn we hier al een tijd mee bezig en hebben we een kort en een lang antwoord op deze vraag: blijf investeren in kwalitatieve content, een technisch goed geoptimaliseerde website en zorg dat je autoriteit wordt binnen je niche! Eigenlijk niets anders dan hoe we SEO nu al toepassen.
Blijf investeren in de drie SEO-pijlers!
Ons advies is dan ook, blijf SEO toepassen aan de hand van de drie belangrijkste pijlers: content, techniek en autoriteit. Lees bijvoorbeeld eens ons artikel over hoe je een SEO strategie moet opstellen die werkt! Daarnaast kun je natuurlijk een professioneel SEO bureau inhuren. Van een bureau mag je ervan uitgaan dat ze hier al mee bezig zijn en al ervaring/ kennis hebben op dit gebied. Wij in ieder geval wel!
Mocht je hierbij hulp nodig hebben, dan kun je ons inschakelen, neem daarvoor contact met ons op of vraag een vrijblijvende offerte aan.