Waarom zou je een SEO bureau inhuren? (Kun je het niet gewoon zelf?)

Gepubliceerd: 07 augustus 2024
Leestijd: 15 minuten

Inhoudsopgave

Kun je beter een SEO bureau inhuren? Of het toch gewoon zelf doen? Waar doe je goed aan en wat mag je eigenlijk van een bureau verwachten? Dat leggen we je graag uit. Je kunt een aantal dingen namelijk prima in-house doen. Maar je moet ook rekening houden met de kostbare tijd die medewerkers daaraan kwijt zijn. En met de laatste trends waar bureaus misschien wel van op de hoogte zijn en allround medewerkers (nog) niet.


Zowel in-house SEO uitvoeren als een bureau inhuren biedt voor- en nadelen. Als bureau zijnde zullen we natuurlijk zeggen dat het beter is om een bureau in te huren, toch zijn we tegelijkertijd eerlijk over wat je zelf kunt doen. Of wat je zelfs beter zelf kunt doen, bijvoorbeeld omdat je de markt kent en de doelgroep perfect begrijpt.


Wat doet een SEO bureau?

Een SEO bureau helpt bedrijven hun online zichtbaarheid te vergroten door websites te optimaliseren voor zoekmachines zoals Google. Dit omvat het verbeteren van de website content, website techniek en het verkrijgen van kwalitatieve backlinks om hogere zoekresultaten te behalen. Hierdoor trekken bedrijven meer organisch verkeer aan, wat kan leiden tot meer klanten en hogere omzet.


Concreet werkt een bureau aan:



  •   Technische SEO aanpassingen aan de website doorvoeren: zoals de laadsnelheid, mobielvriendelijkheid, XML-sitemap en URL-structuur.

  •   Content schrijven: met nieuwe blogs of landingspagina’s en door bestaande content te optimaliseren.

  •   Autoriteit verhogen: dankzij sterke backlinks vanaf andere websites (gastblogs, persberichten, interviews)


Het zijn de drie pijlers van SEO, die belangrijk zijn om de vindbaarheid van jouw website voor belangrijke zoektermen te verbeteren. Een professioneel zoekmachine optimalisatie bureau heeft de kennis en vaardigheden in huis om met alle drie de pijlers aan de slag te gaan. Let er dus op dat een bureau niet alleen allround SEO specialisten in huis heeft, maar juist ook Developers en Linkbuilding specialisten. 


Het is namelijk belangrijk dat alle drie de pijlers aandacht krijgen en er niet maar aan een gewerkt wordt. Vaak wordt gestart met de motor op orde te krijgen, de techniek. Als de techniek op orde is, wordt de content verbeterd en daarna pas gewerkt aan de online autoriteit. 


Wat kan een bureau dat je in-house (misschien) niet kan?

Een professioneel SEO bureau beschikt over specialisten, die veel kennis en ervaring hebben. Bovendien gebruikt het bureau waarschijnlijk professionele tools, zoals Ahrefs, SEMrush, Moz en Screaming Frog. Die tools kun je ook in-house aanschaffen, maar de abonnementskosten zijn relatief hoog. Een bureau gebruikt de tools voor meerdere klanten, dus dat drukt de kosten die aan jou worden doorberekend.


Concurrentie een stap voor blijven


Daarnaast hebben de beste SEO bureaus toegang tot exclusieve bèta-programma’s en nieuwe technologieën van toonaangevende softwareleveranciers. Zo blijven ze de concurrentie een stap voor en kun jij daarvan profiteren. 


Laatste trends in de gaten houden


De professionals van een bureau houden bijvoorbeeld de laatste trends, de algoritme-updates van Google en de best practices binnen de branche in de gaten. Daardoor kunnen ze sneller inspelen op veranderingen, of vanuit de eigen visie vooruitkijken naar wat er de komende jaren belangrijk wordt. Bij die specialisten kun je bijvoorbeeld denken aan (technisch) SEO-experts, SEO-tekstschrijvers, Developers en linkbuilding experts. 


SEO bureau kiezen: waar let je op?

Je wilt een professioneel SEO bureau kiezen: hoe doe je dat?


Dit zijn vijf tips waar je op kunt letten:



  1. Eigen content en vindbaarheid

    Een goed SEO bureau is zelf vindbaar voor de relevante termen. Zoek bijvoorbeeld naar ‘seo’ in combinatie met de plaatsnaam waar je een bureau zoekt, zoals SEO Arnhem en SEO Nijmegen in ons geval. Of zoek naar ‘zoekmachine optimalisatie’ of ‘seo bureau’ met de relevante plaatsnamen erbij. 

  2. Bekijk het klantportfolio (en de branches)

    Bekijk de klanten waar een bureau voor werkt. Dit geeft een indruk van het type klanten dat het bureau blijkbaar goed kan helpen. Let bijvoorbeeld op de grootte van de organisaties (corporates, MKB(+), etc.) en op de branche waarin de klanten actief zijn. Dat laatste bewijst dat een bureau die branche begrijpt. 

  3. Vraag naar de SEO-strategie

    Vraag een bureau naar de SEO-strategie, dus de aanpak of werkwijze. Welke visie heeft het bureau, zowel voor klanten als voor de eigen vindbaarheid? Werken ze met een bepaalde methodiek en pakken ze alle drie de pijlers van SEO op? 

  4. Beoordeel certificeringen en opleidingen

    Bekijk bijvoorbeeld certificeringen en gevolgde opleidingen door de specialisten, net als hun verdere achtergrond en expertise. Beoordeel op die manier de kennis en ervaring, of bijvoorbeeld reviews van andere klanten en opdrachtgevers. Wij zijn bijvoorbeeld Semrush Agency Partner en Google Partner. 

  5. Lees de cases en klantreferenties

    Lees tenslotte de cases of klantreferenties. Wat krijgen zij voor elkaar voor andere opdrachtgevers? En hoe is de aanpak om dat te realiseren? Wat zijn de resultaten geweest en wordt er door de klant zelf wat gezegd over de samenwerking? Wij maken gebruik van video’s, waarin we samen met de klant een case uitwerken en de klant aan het woord laten. 


In-house of een SEO-bureau inhuren

Twijfel je tussen in-house aan de slag te gaan met SEO of toch het inhuren van een bureau? Zowel een SEO bureau inhuren als er zelf aan werken biedt voordelen. Maar wat past het best bij de manier waarop jij het wilt aanpakken?


Dat wat je zelf doet, biedt meer controle, en voorkomt communicatie met een externe partij. Dat betekent dat je makkelijker communiceert wat er belangrijk is en dat je de workflow zelf kunt vormgeven.


Maar, het betekent ook dat je misschien niet beschikt over specifieke expertise. Of de professionele tools om er het maximale uit te halen.


Bovendien moet je medewerkers met specifieke expertise in dienst nemen en bijvoorbeeld trainen en up-to-date houden. Hier staat tegenover dat een bureau een breed aanbod aan expertise biedt, dat vaak voordeliger beschikbaar is dankzij het werk voor meerdere opdrachtgevers en klanten.


Voordelen en nadelen: SEO-bureau of in-house


Kosten in-house vs bureau



  • Kosten voor salarissen en training van personeel (in-house)

  • Aanschaf en onderhoud van dure SEO-tools en software (in-house)

  • Doorlopende kosten voor training en ontwikkeling om up-to-date te blijven met SEO-trends (in-house)

  • Betaling voor diensten op basis van contract of project (bureau)

  • Inclusief toegang tot geavanceerde tools en technologieën zonder extra kosten (bureau)

  • Geen extra opleidingskosten; bureau zorgt voor up-to-date kennis en expertise (bureau)


Flexibiliteit in-house vs bureau



  • Minder flexibel bij snelle veranderingen in de markt of bedrijfsgroei (bijvoorbeeld AI) (in-house)

  • Beperkte expertise afhankelijk van teamgrootte en kennis (in-house)

  • Beperkt door de capaciteit van het interne team (in-house)

  • Flexibel en snel schaalbaar op basis van projecten (bureau)

  • Toegang tot een breed scala aan specialisten en expertise (bureau)

  • Mogelijkheid om snel op te schalen voor grote projecten (bureau)


Resultaten in-house vs bureau



  • Mogelijk langere doorlooptijd vanwege leercurve en beperkte middelen (in-house)

  • Variërend afhankelijk van de ervaring en kennis van het interne team (in-house)

  • ROI kan variëren; afhankelijk van interne resources en effectiviteit van het team (in-house)

  • Snellere resultaten door gebruik van ervaren specialisten en geavanceerde tools (bureau)

  • Hoogwaardige resultaten door gespecialiseerde kennis en ervaring (bureau)

  • Over het algemeen hogere ROI door effectieve strategieën en efficiënte uitvoering (bureau)


Deze SEO trends mis je niet door in zee te gaan met een bureau

Kies je voor een SEO bureau? Top! Een bureau kan je bijvoorbeeld meer vertellen over een aantal recente trends op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. SEO is bij uitstek een marketingkanaal dat enorm snel en vaak verandert. Helemaal in deze tijd met alle nieuwe technologieën en Core Updates van Google. Daarom is het belangrijk dat jij hierin meegaat en een bureau kan je daarbij helpen. 


Bij Go Online werken we bijvoorbeeld voor een aantal klanten aan:


#1 AI en machine learning voor SEO


Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds grotere rol in het SEO landschap. Wat betekent dat voor de content die je moet publiceren? En welke real-time data helpt je de juiste keuzes te maken om relevant te blijven voor de zoekintentie?  


AI-tools helpen bij het stroomlijnen van contentcreatie, maar het is cruciaal om originele, waardevolle content te blijven bieden. Hoewel AI kan helpen bij het genereren van ideeën en het produceren van content in bulk, moet de inhoud nog steeds voldoen aan de E-E-A-T-richtlijnen (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) om effectief te zijn​. Backlinko heeft hier ook een goed artikel over geschreven. 


Daarnaast zijn de recente ontwikkelingen omtrent ChatGPT en Search Overviews nu in volle gang, wat het SEO landschap enorm gaat veranderen. Een bureau zal hier altijd op inspelen en deze nieuwste technologieën toepassen/ de strategie daarop aanpassen waar nodig.


#2 Content clusters voor hogere autoriteit


Het bouwen van autoriteit door diepgaande en uitgebreide content over specifieke onderwerpen is essentieel. Dit omvat het creëren van content clusters en het gebruik van interne links om de relevantie en diepgang van je website te versterken. Wij doen dit in de vorm van een kennisbank waarin we belangrijke begrippen uitleggen. Als voorbeeld kun je eens kijken op de kennisbank van Nabuurs


#3 Video SEO nog steeds ondergewaardeerd  


Video content blijft aan populariteit winnen en het optimaliseren van video’s voor zowel Google als YouTube is cruciaal. Dit omvat het gebruik van relevante trefwoorden, aantrekkelijke thumbnails, transcripties, en goed geschreven beschrijvingen en metadata. Dit wordt echter nog maar weinig in de praktijk gedaan. Als bureau zijn wij hier ook mee aan het testen. Het kost nu eenmaal veel tijd en daarom willen niet alle klanten hierop inzetten. Daarnaast moet er wel de ruimte en capaciteiten zijn om video’s te maken.  


#4 Lokale SEO blijft belangrijk


Lokale optimalisatie blijft belangrijk, vooral voor bedrijven die fysieke locaties hebben. Het up-to-date houden van je Google Bedrijfsprofiel en het verzamelen van positieve recensies kan je zichtbaarheid in lokale zoekresultaten verbeteren​. Het is heel simpel, maar wij zien nog te vaak dat een profiel op Google Mijn bedrijf niet alle informatie bevat om lokaal goed vindbaar te zijn en dat is zonde. 


#5 Multi-channel SEO inzetten 


Het is belangrijk om content te optimaliseren voor meerdere platforms, niet alleen voor traditionele zoekmachines zoals Google. Dit betekent dat je ook aandacht moet besteden aan SEO op sociale media platforms zoals LinkedIn, TikTok, en YouTube, omdat gebruikers steeds vaker via deze kanalen zoeken naar informatie​. 


#6 Core Web Vitals en de gebruikerservaring


Google hecht meer waarde dan ooit aan de gebruikerservaring. Daarom hebben de Core Web Vitals de hoogste prioriteit, met invloed op de laadsnelheid, interactiviteit en visuele stabiliteit van webpagina’s. Hoe ga je daar goed mee om? Hoe zorg je ervoor dat een gebruiker de best mogelijke web-ervaring krijgt. Het maandelijks monitoren van de website performance is hierin heel belangrijk. Voor onze klanten monitoren wij maandelijks door middel van het uitvoeren van een SEO audit middels Semrush en de belangrijkste bevindingen hiervan op te lossen. 


#7 Kwalitatieve content is nog steeds key


Verder is content nog altijd ‘king’, dus heel belangrijk binnen iedere SEO-strategie. Dat kunnen we bij Go Online uitstekend zelf, maar doen we ook vaak samen met onze opdrachtgevers. Sterker nog, bij heel specifieke onderwerpen is het vaak een goed idee om hier in-house expertise en capaciteit voor vrij te maken. Of om een specialistische SEO-tekstschrijver te laten briefen door product experts of andere interne specialisten. Het belangrijkste is dat de content op een website steeds wordt verbeterd en up-to-date is en dat er frequent nieuwe content wordt toegevoegd. In onze SEO-strategie is dit een cruciaal onderdeel.


Twijfel je nog steeds om een SEO bureau in te huren?

Door deze trends te volgen en te implementeren, kun je je SEO-strategie in 2024 verbeteren en je zichtbaarheid in zoekresultaten vergroten. Dus twijfel jij tussen in-house werken aan SEO of een bureau inhuren? Of zoek je een SEO bureau dat ook begrijpt dat sommige zaken in-house beter werken?


Neem contact met ons op of stel je vragen. Dan vertellen we je graag meer.


Gerelateerde artikelen

2 september
10 minuten
11 september
8 minuten
7 augustus
15 minuten

Wat is jouw online uitdaging?

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jullie bedrijf kunnen helpen om de online koploper van morgen te worden!


"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.