Google Core update maart 2024 uitgelegd: complete gids

Gepubliceerd: 03 april 2024
Bijgewerkt: 05 april 2024
Leestijd: 3 minuten

Inhoudsopgave

Dit was de eerste Google Core update van 2024

Verdiep jij je in zoekmachine optimalisatie oftewel SEO? En heb je misschien al eens eerder een van onze informatieve blogs over Google Core updates gelezen? Dan weet je ongetwijfeld al enigszins wat deze updates inhouden. Maar ook dat de wereldwijde vaakst gebruikte zoekmachine deze aan de lopende band uitvoert.


De eerste (voorjaars)update van Google van dit jaar

Ondanks dat er in maart, augustus, september, oktober en november updates werden doorgevoerd, stond er ook in het vroege voorjaar van 2024 weer een voor ons klaar. De waarheid is dat Google het vorig jaar behoorlijk bont maakte met zijn vijf updates, waarvan er maar liefst vier in de tweede helft van het jaar plaatsvonden. Of laten we het zo zeggen: de updates vonden vaker en anders verspreid plaats dan gebruikelijk. In 2024 vond de eerste Google Core update in maart plaats, wat passender is bij de algemene aanpak van Google om ieder kwartaal een update te lanceren.


Wat was een Google Core update ook alweer?

Voordat je verder leest, frissen we je geheugen nog even op. Want wat zijn nu ook alweer die Core updates die de zoekmachinegigant zo ongeveer vier keer per jaar uitvoert? Kort gezegd is dit een update die twee doelen dient: website-eigenaren die de regels van Google netjes volgen, belonen, en degenen die dat niet doen juist ‘bestraffen’. Wie tactieken toepast die de bezoeker weleens zouden kunnen misleiden, kan rekenen op een lagere ranking in de organische (oftewel onbetaalde) zoekresultaten.


Aanpassing van het algoritme om de gebruiker steeds beter te bedienen

Iedere Google Core update heeft, hoe je het ook wendt of keert, impact op de rangschikking van je website in de zoekresultaten en daardoor ook op het verkeer naar je website. Dat doet Google natuurlijk niet om je te treiteren. Het doel van de zoekmachinegigant is namelijk het aanbieden van zo waardevolle, relevant mogelijke zoekresultaten aan de gebruiker. Door de algoritmen aan te passen, want dat is wat er bij een Google Core update feitelijk gebeurt, lukt het Google beter om dat doel te behalen.


De Google Core update van maart 2024: een sterke focus op content

Als we terugkijken naar vorig jaar, zijn de meeste experts het erover eens dat de Google Core updates van augustus en oktober de grootste impact hadden. Dat maakte het lastig om in te schatten hoe groot de impact van de nieuwste update in 2024 zou zijn. Wat wel al duidelijk was, was dat de Google Core update van maart 2024 zich sterk zou focussen op content. Het belangrijkste doel? Een eind maken aan content zonder waarde. En wat inmiddels duidelijk is geworden: deze update was een grote.


Weg met spammy content

Door een verfijning van zijn eigen algoritme heeft Google er met de nieuwste update voor kunnen zorgen dat deze het nut en de relevantie van website-inhoud nog beter kan beoordelen. Met andere woorden: de kwaliteitseisen voor content zijn behoorlijk aangescherpt. Gebruikers zullen de informatie waaraan ze behoefte hebben zo nog beter kunnen vinden en minder snel op een website terechtkomen die veelbelovend lijkt, maar uiteindelijk niet aan de vraag kan beantwoorden. Weg met spammy content dus, om de gebruikerservaring naar een nog hoger niveau te tillen.


Unhelpful content met 40% naar beneden

Google zelf stelt dat de update van maart 2024 ervoor zal zorgen dat organische zoekresultaten maar liefst 40% minder unhelpful content bevatten. Ook wanneer je die term voor het eerst hoort, zal je begrijpen wat ermee wordt bedoeld. Maar om geen enkel misverstand te laten bestaan: unhelpful content is content (website-inhoud) die niet is gecreëerd om aan de zoekintentie van de gebruiker te kunnen beantwoorden. In plaats daarvan is het enkel voor SEO-doeleinden gecreëerd, oftewel om hoger te kunnen scoren in de organische zoekresultaten.


Een update als ‘reactie’ op de invloed van AI op de kwaliteit van online content

Of je een grote update op contentgebied nu verwachtte of niet, een logische stap is het zeker wel. Het kan ook jou immers niet zijn ontgaan dat kunstmatige intelligentie, of kortweg AI (naar artificial intelligence) de wereld flink op zijn grondvesten heeft doen schudden. Contentschrijvers vrezen voor hun baan en docenten trekken aan de alarmbel vanwege het grote aantal studenten dat gebruikmaakt van chatbots als ChatGPT van OpenAI.


Met behulp van deze -hoe je het ook wendt of keert- ijzersterke tools, kan eenieder zo een tekst uit zijn denkbeeldige mouw schudden. Geef je bereidwillige chatbot enkele zoekwoorden, een grove opzet voor een artikel en nog wat andere minimale informatie, en je tekst is een feit. Maar of het nu ook een tekst is die een zoekmachinegebruiker écht wil lezen wanneer die ergens naar op zoek is? Daarover valt vaak te twijfelen. Teksten van chatbots staan bekend om hun relatieve oppervlakkigheid, foutgevoeligheid én het onvermogen om natuurlijk klinkende taal te produceren. Al met al behoorlijk wat ingrediënten om een tekst uiteindelijk als unhelpful content te laten classificeren.


Focuste de Google Core update van maart 2024 zich alleen op content?

Verbetering van de kwaliteit van content en daarmee de gebruikerservaring van zoekmachinegebruikers was, zoals we al zeiden, de belangrijkste doelstelling van de update van maart 2024. Maar niet de enige. Wat de update nog meer aanpakte? We zetten het hieronder kort voor je op een rijtje.


De aanpak van verlopen domeinen


Spammy content kom je op verlopen domeinen nogal eens tegen. Deze domeinen werden vaak gekocht en vervolgens gebruikt om gedupliceerde of niet-waardevolle content op te plaatsen. Zoekmachinegebruikers kunnen hierdoor ten onrechte gaan denken dat deze inhoud door een gerespecteerde website is gecreëerd. Wie zich hiermee bezighoudt, kan vanaf nu op een flinke bestraffing van Google rekenen.


De aanpak van parasitisme


Een praktijk die enigszins op de bovenstaande lijkt, maar net iets anders is, is het met hun toestemming gebruiken van websites van hoge kwaliteit om content op te plaatsen. Websites met een lagere autoriteit, die eerder niet goed vindbaar waren, kunnen hun zichtbaarheid zo flink verhogen. Of beter gezegd: konden. Met het nieuwste Google algoritme kan de zoekmachine hier nog beter op toezien. Websites die aan deze truc meedoen, krijgen alleen dit voorjaar nog de gelegenheid om hierin verandering aan te brengen. Doen ze dat niet, dan kunnen ook zij op een bestraffing rekenen.


De aanpak van geschaalde content


Een persoon of een chatbot inzetten om op grote schaal content (van lage kwaliteit) te genereren om hoog te ranken in de organische zoekresultaten? Voorheen was dat een stuk makkelijker, maar sinds de Google Core update van maart 2024 krijgen degenen die zich hiermee bezighouden, het deksel op de neus. Het nieuwe algoritme kan nu nog beter dan voorheen bepalen of content geautomatiseerd is geproduceerd.


Hoe ga je om met de impact van een Google Core update als deze?

Is jouw website beïnvloed door de Google Core update van maart 2024? Of wil je maatregelen nemen om dat te voorkomen? Een SEO-specialist kan je hierbij van dienst zijn. Deze kan je helpen met kritisch bekijken van je content en je website in zijn geheel. Daarnaast is het duidelijk dat je per ingang van nu nóg meer prioriteit moet geven aan relevante, unieke content van hoge kwaliteit. En zoals altijd geldt: blijf op de hoogte van de Google richtlijnen!


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.