Dit waren de Google Core updates van 2023

Gepubliceerd: 22 januari 2024
Leestijd: 8 minuten

Inhoudsopgave

Houd jij je bezig met zoekmachine optimalisatie? Dan weet je als geen ander hoe belangrijk het is om op de updates van Google in te spelen. Deze updates zorgen voor wijzigingen in het Google algoritme, oftewel de set regels die de zoekmachine gebruikt om te bepalen welke positie een website in de organische zoekresultaten behaalt. Google voert regelmatig updates door om zijn gebruikers steeds beter te kunnen bedienen. Het is immers de bedoeling dat zij de meest waardevolle en relevante zoekresultaten gepresenteerd krijgen.


In deze blog vertellen we je wat de Google Core updates van 2023 waren. Om die goed te kunnen begrijpen, gaan we eerst wat dieper in op de doelen en de impact ervan.


Wat is een Google Core update?

Jij als website-eigenaar of SEO-verantwoordelijke voert de wijzigingen door in je SEO-strategie. Wist je dat Google dagelijks kleine aanpassingen aan zijn algoritme doet? Het zijn er gemiddeld zelfs meer dan tien per dag. Eens in de zoveel tijd is er echter geen sprake van kleine wijzigingen, maar van een grote update. Deze hebben een grotere impact op je organische positie in de zoekresultaten. Een Google Core update heeft twee doelen: degenen belonen die zoekmachine optimalisatie volgens de regels van Google toepassen (white-hat tactieken) en degenen straffen die het systeem juist proberen te manipuleren (black-hat tactieken).


Impact op ranking en traffic

Meestal kondigt Google zijn Core updates niet vooraf aan, maar op het moment dat ze worden uitgerold. Het kan dan ook niet anders dan dat dit de online wereld eventjes op zijn grondvesten doet schudden. Elke Core update van Google zorgt voor flinke veranderingen in de zoekresultaten en vrijwel iedere website merkt daar de impact van, in zowel ranking als traffic. Wil je (weer) bovenaan komen te staan? Dan moet je ervoor zorgen dat je website volgens het meest recente algoritme, dat door Google niet letterlijk wordt gecommuniceerd, bovenaan komt te staan. Een Google Core update komt meermaals per jaar uit.


Het Google algoritme en E-E-A-T

Google Core updates veranderen dus het Google algoritme. De veranderingen gelden wereldwijd, maar Google vertelt -zoals we hierboven al even noemden- niet wat er exact verandert. Het Google algoritme wordt gevormd door vier verschillende domeinen. De kans is groot dat je al eens hebt gehoord van E-E-A-T, oftewel Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness). Ook de kwaliteit van de website zelf telt mee. Hieronder vertellen we je wat meer over de vier domeinen.



Waar staat E-E-A-T voor?


Met iedere Google Core update krijgt E-E-A-T een belangrijkere rol. Het is dan ook van belang dat je daarvan goed op de hoogte bent, of een expert in de arm neemt die hiervoor zorg draagt. E-E-A-T beïnvloedt je positie in de organische zoekresultaten niet direct, maar wanneer je hieraan voldoet, weet je wel dat je voldoet aan Google’s standaarden op het gebied van kwaliteit en relevantie.



  • Experience: voor Google is het belangrijk dat de eigenaar van een website ruime ervaring heeft met het onderwerp dat centraal staat. Het aantonen van je ervaring binnen een bepaalde branche of niche is hierbij dan ook doorslaggevend.

  • Expertise: behalve het aantonen van je ervaring is ook het kunnen aantonen van je expertise van belang. Iedere website-eigenaar moet daarom duidelijk communiceren waarom en op welke manier hij of zij een expert op een bepaald gebied is.

  • Authoritativeness: bij deze factor draait het om in hoeverre anderen jou als een expert erkennen. Voor een groot deel is dat afhankelijk van de links die je van externe websites ontvangt.

  • Trustworthiness: deze factor is volgens Google het allerbelangrijkst. Het gaat er hierbij om hoe accuraat, beschikbaar en valide de informatie is die je publiceert. Belangrijke zaken zijn onder andere de aanwezigheid van contactinformatie en een veilige website.


De Google Core updates van 2023

Tijd om in te zoomen op de Core updates van ’s werelds grootste zoekmachine. Google Core updates vinden meerdere malen per jaar plaats. Doorgaans kun je elk kwartaal op zo een grote update rekenen, maar in 2023 waren het er wel vijf, namelijk:



  1. De Google Core update van maart

  2. De Google Core update van augustus

  3. De Google Core update van september

  4. De Google Core update van oktober

  5. De Google Core update van november


De meeste veranderingen vonden dus plaats in de tweede helft van het jaar. De meeste experts beschouwen de Google Core updates van augustus en oktober als de updates met de grootste impact.


De Google Core update van maart 2023

De Google Core update van maart 2023 was erop gericht websites met een hoge waarde, meer prioriteit en dus een hogere ranking in de organische zoekresultaten te geven. De update betrof alle soorten content in alle regio’s en talen, zoals we gewend zijn van Google. De zoekmachine definieert websites met een hogere waarde als ‘websites met content van hoge kwaliteit die waarde en gebruikerservaring biedt’. Alhoewel de update er vooral op was gericht om de pagina’s die hieraan voldoen te belonen, kregen tegelijkertijd pagina’s die black-hat tactieken hanteren, een lagere ranking.


De Google Core update van augustus 2023

De tweede Google Core update van 2023 vond plaats in augustus. De complete uitrol ervan duurde twee weken en was in begin september volledig. Wederom ging het Google er niet om penalty’s uit te delen, maar om goede websites te belonen. Ook betrof deze globale update weer alle soorten content. Google hield zijn lippen stevig op elkaar wanneer werd gevraagd naar het aantal zoekopdrachten dat door deze update werd beïnvloed. Uit de praktijk bleek echter al snel dat die impact zeer groot te noemen was.


De Google Core update van september 2023

De derde Google Core update van 2023 vond plaats in september en focuste zich sterk op content. Alhoewel de zoekmachine aangaf zijn pijlen te richten op zogeheten third-party content, oftewel content die door andere partijen dan de website-eigenaar is geschreven, kwam dat in deze update nog niet sterk tot uiting. Wat de zoekmachine wel strenger ging aanpakken, is het blind toevoegen of verwijderen van content en het aanpassen van de datum ervan zonder dat er significante aanpassingen aan werden gedaan.

Deze update van september staat ook wel bekend als de ‘helpful content update’. Google’s zogeheten ‘helpful content system’ richtte zich namelijk vooral op content die voornamelijk gericht was op het hoog scoren in de zoekresultaten in plaats van het helpen of informeren van gebruikers. Niet-authentieke websites en pagina’s van onvoldoende kwaliteit kelderden daardoor in de SERP.


De Google Core update van oktober 2023

De update die een maand na de helpful content update plaatsvond, betrof vooral de primaire zoekalgoritmes. Behulpzame content en een positieve gebruikerservaring stonden hierbij weer centraal. Meer dan 10% van de webpagina’s die eerst in de top 10 stonden voor specifieke zoekresultaten, waren na de update niet eens meer in de top 20 te bekennen. Deze cijfers waren vergelijkbaar met de update van augustus. Het gemiddeld aantal posities dat websites zakten of stegen lag echter wat lager, namelijk 2,5 ten opzichte van ruim 3.


De Google Core update van november 2023

Alhoewel Google doorgaans probeert om updates vlak voor het feestseizoen te voorkomen, is dat niet altijd mogelijk. Dat bleek wel, toen de zoekmachine aangaf een laatste update van 2023 in november door te voeren. Deze had dezelfde focus als die van oktober. Weer ging het om het belonen van websites met behulpzame en betrouwbare content. Deze aanpassingen waren in oktober nog niet klaar voor een release. Google vermeldde er wel bij, dat website-eigenaren die zich al focusten op waardevolle content, geen significante aanpassingen zouden hoeven te doen.


Hulp van een SEO specialist na een update

Na de uitrol van een Google Core update is het waarschijnlijk dat je een verandering in je ranking voor verschillende zoekopdrachten ziet. Dat kunnen zowel stijgingen als dalingen zijn. Deze zijn normaal en geen reden tot directe paniek. Heeft een Google Core update wel grote en blijvende impact op je ranking en traffic? Dan is het verstandig om naar je content en je website in het algemeen te laten kijken. Een SEO specialist kan je daarbij helpen.


Merk jij ineens dat je website minder goed scoort in Google? Grote kans dat het door een van de Google Core updates komt. Neem met ons contact op, wij zoeken het graag voor je uit!


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.