Wat is een Google Core Update?

Inhoudsopgave

Google Core Updates zijn belangrijke en impactvolle gebeurtenissen in de SEO-wereld. Je weet nooit wat er kan gebeuren na een update. Sommige kunnen voor een flinke verandering zorgen in de zoekresultaten, maar ook in de manier van handelen binnen het SEO-vak. In andere woorden, het is ook hét moment dat Google haar ‘manier van belonen’ verandert. En jij als website-eigenaar of SEO-specialist wil hier dan ook van op de hoogte zijn. Houdt deze pagina goed in de gaten, want hier plaatsen we alle informatie over nieuwe en geplande updates.


Wat is een Google Core Update?


Een Google Core Update (ook bekend als Google Search Core Update of Google SEO Update) is een aanpassing in het algoritme van Google. Deze updates hebben vaak het doel om de manier waarop pagina’s en websites beoordeeld worden te verbeteren en daarmee de rangschikking relevanter te maken voor gebruikers. Het algoritme van Google beoordeelt websites op honderden factoren, waaronder de kwaliteit van je content, relevantie, gebruikservaring en de autoriteit van je website.


Hoe weet je wanneer een update plaatsvindt?


Door onze website goed in de gaten te houden. Wij houden je van alles, en tijdig, op de hoogte. Elk jaar wijden we een specifieke pagina aan de updates, waar je terechtkunt voor eerder doorgevoerde en opkomende updates. En natuurlijk kun je ook bij Google terecht. Zij kondigen deze updates aan op hun sociale media kanalen. Daarbij hebben zij een specifieke pagina waar ze de officiële aankondigingen doen en uitleg geven over de updates.


Google Core Updates 2025


De eerste update van 2025 is inmiddels bekend. Op deze pagina kun je terecht om te zien wat er gepland staat, maar ook om de hoogte te blijven van komende updates.


Google Core Updates 2024


In 2024 werden drie updates doorgevoerd. Die van maart werd toentertijd beschouwd als de grootste ooit. Hier kun je de gebeurtenissen van 2024 inzien.


Google Core Updates 2023


In 2023 zijn er vijf updates geweest. In september werd de welbekende ‘helpful content update’ doorgevoerd. Lees verder voor meer informatie.


 


Waarom voert Google deze updates continu door?


Bijna alles wat Google doet, doen ze in het belang van hun gebruikers. Je kan er ergens dus vanuit gaan dat elke update gericht is op het verbeteren van de gebruikservaring van de gebruikers en het bevorderen van de kwaliteit van de content die aan hem of haar getoond wordt. Daarbij wordt het algoritme continu bijgesteld omdat het gedrag van websitebeheerders ook continu blijft veranderen. Helaas houdt niet iedereen zich aan de regels.


Manipulatieve tactieken


Zo werden in het verleden verschillende manipulatieve tactieken ingezet door SEO-specialisten met het doel om de rankings te beïnvloeden. Content werd massaal gecreëerd met het doel om te stijgen in de zoekresultaten, en niet om de internetsurfer te voorzien in zijn informatiebehoefte, zoals Google dat wel graag wil. Keyword stuffing was bijvoorbeeld een veelvoorkomende tactiek, waarbij een specifiek zoekwoord onnodig vaak werd in de tekst werd herhaald. Dit maakte de teksten dan ook niet informatief, laat staan leesbaar. Google had dit door en bleef (en blijft) het algoritme continu aanpassen om dit soort praktijken tegen te gaan, en ervoor te zorgen dat nieuwe content volledig binnen de E-E-A-T principes vallen. Blijf je vooralsnog manipulatieve tactieken gebruiken, dan loop je de kans op een Google penalty.


E-E-A-T


E-E-A-T staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Het is een concept van Google waarmee de kwaliteit van content wordt beoordeeld op basis van de vier eerdergenoemde factoren. Voor degenen die content schrijven is het een absolute leidraad.


Wat moet je doen na een update


Ga eerst na wat de update precies inhoudt. Doe dit bij Google zelf, maar ook bij andere relevante bronnen zoals bij ons. Google is nog weleens te technisch in haar taalgebruik. Wij zorgen voor de praktische vertaling in een behapbaar verhaal.


Hierna wil je nagaan wat voor een invloed het heeft gehad op je eigen rankings. Heeft de update een negatieve impact gehad? Analyseer dan wat er veranderd is sinds de uitrol van de update. Doe dit bij je eigen website, maar ook bij die van je concurrenten. Dit zal je in staat stellen om een globaler beeld te schetsen en je aannames te verifiëren. Pas uiteindelijk je content aan op basis van de richtlijnen en je aannames, en monitor de effecten.


De impact en het belang van Google Core updates


Net zoals een landelijke wetswijziging veel impact kan hebben op beleid en het dagelijkse handelen, kan een Google Core Update de SEO-wereld volledig op zijn kop zetten. Als website-eigenaar of SEO-specialist is het daarom van groot belang om hiervan op de hoogte te zijn en op tijd te kunnen handelen, zodat negatieve impact beperkt kan worden. Houd onze pagina goed in de gaten te houden om op de hoogte te blijven van de veranderingen.


Recente blog artikelen

28 maart
5 minuten
24 maart
5 minuten
17 maart
5 minuten

Zet de eerste stap in de juiste richting

Wil je weten hoe je sneller je resultaat bereikt? Vul het formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.


"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.