Google Core Updates 2024

Gepubliceerd: 13 december 2024
Bijgewerkt: 24 december 2024
Leestijd: 4 minuten

Inhoudsopgave

Ook in 2024 voerde Google weer een reeks Core updates uit, die zoals altijd flink wat impact hadden op de zoekresultaten. De algoritme wijzigingen zorgden ervoor dat rankings meerdere keren op hun kop werden gezet, wat voor website-eigenaren zowel kansen als uitdagingen met zich meebracht. Laten we terugblikken op de belangrijkste Google Core updates van dit jaar.


Wat is een Google Core update

Voordat je verder leest, frissen we je geheugen nog even op. Want wat zijn nu ook alweer die Core updates die de zoekmachinegigant zo ongeveer vier keer per jaar uitvoert? Een Google Core update is een grote wijziging in het algoritme van de zoekmachinegigant. Het doel? Website-eigenaren die de regels netjes volgen belonen, terwijl degenen die tactieken gebruiken die bezoekers kunnen misleiden, worden bestraft met een lagere ranking in de organische zoekresultaten. Deze updates hebben altijd impact op de rangschikking van websites en dus ook op het verkeer. Hoewel dit soms frustrerend kan zijn voor website-eigenaren, is het belangrijk te beseffen dat Google dit niet doet om te treiteren. De aanpassingen in het algoritme zijn bedoeld om gebruikers de meest waardevolle en relevante zoekresultaten te bieden, wat uiteindelijk de kern vormt van de missie van de zoekmachine.


Core Update maart 2024

De eerste core update die Google in 2024 uitvoerde was in maart. Met de opkomst van A.I. gegenereerde content voelde Google de noodzaak om hier tegen op te treden. De core update van maart focuste dan ook sterk op content. Het belangrijkste doel? Een eind maken aan content zonder waarde. Nu terugkijkend kunnen we wel stellen dat de Core update van maart een van de meest ingrijpende updates sinds tijden is geweest. Laten we eens kijken wat er precies gedaan werd.


Unhelpful content met 40% naar beneden


Google zelf stelt dat de update van maart 2024 ervoor zal zorgen dat organische zoekresultaten maar liefst 40% minder unhelpful content bevatten. Ook wanneer je die term voor het eerst hoort, zal je begrijpen wat ermee wordt bedoeld. Maar om geen enkel misverstand te laten bestaan: unhelpful content is content (website-inhoud) die niet is gecreëerd om aan de zoekintentie van de gebruiker te kunnen beantwoorden. In plaats daarvan is het enkel voor SEO-doeleinden gecreëerd, oftewel om hoger te kunnen scoren in de organische zoekresultaten.


Aanpak van verlopen domeinen


Spammy content kom je op verlopen domeinen nogal eens tegen. Deze domeinen werden vaak gekocht en vervolgens gebruikt om gedupliceerde of niet-waardevolle content op te plaatsen. Zoekmachinegebruikers kunnen hierdoor ten onrechte gaan denken dat deze inhoud door een gerespecteerde website is gecreëerd. Wie zich hiermee bezighoudt, kan vanaf nu op een straf van Google rekenen in de vorm van lagere rankings.


Aanpak van parasitisme


Een praktijk die enigszins op de bovenstaande lijkt, maar net iets anders is, is het met hun toestemming gebruiken van websites met hoge domeinautoriteit om content op te plaatsen. Websites met een lagere autoriteit, die eerder niet goed vindbaar waren, kunnen hun zichtbaarheid zo flink verhogen. Of beter gezegd: konden. Met het nieuwste Google algoritme kan de zoekmachine hier nog beter op toezien. Websites die aan deze truc meedoen, krijgen alleen dit voorjaar nog de gelegenheid om hierin verandering aan te brengen. Doen ze dat niet, dan kunnen ook zij op een ‘penalty‘ rekenen.


Aanpak van geschaalde content


Een persoon of een chatbot inzetten om op grote schaal content (van lage kwaliteit) te genereren om hoog te ranken in de organische zoekresultaten? Voorheen was dat een stuk makkelijker, maar sinds de Google Core update van maart 2024 krijgen degenen die zich hiermee bezighouden, het deksel op de neus. Het nieuwe algoritme kan nu nog beter dan voorheen bepalen of content geautomatiseerd is geproduceerd.


Core Update augustus

De update van maart hakte erin bij veel websites. Hele affiliate fabrieken werden binnen een maand de nek omgedraaid. Ook (kleine) websites met sterke relevante content werden onterecht afgestraft. Ook Google realiseerde zich dat de maart update iets te fanatiek was. Met de Core Update van augustus probeerde Google dit weer recht te trekken. De update werd op 15 augustus uitgerold en was op 3 september afgerond. De update was er op gericht om de te strenge richtlijnen van de maart update en enkele core updates van 2023 wat te versoepelen. Vooral door de update van maart kregen grote websites met veel autoriteit wel heel erg de voorkeur van Google. Dit maakte het zoeklandschap een stuk eentoniger en bood aanzienlijk minder ruimte voor nieuwe en kleine websites, ondanks hun toegevoegde waarde. Na het afronden van de update zagen ook kleinere publishers hun posities en verkeer weer wat aantrekken.


Core update November

Na augustus waren we er nog niet toen Google in november weer met een core update kwam. Deze werd op 11 november uitgerold. De core update van november werd aanzienlijk minder besproken en kwam daardoor misschien ook wel wat onverwachter dan de andere twee. De uitrol zou eigenlijk 2 weken duren maar werd uiteindelijk pas op 5 december afgerond. Ook bij deze update stond helpful content weer centraal. Er werden een aantal volatiele dagen waargenomen door verschillende SEO tools zoals Semrush maar vooralsnog lijkt deze update de minst ingrijpende van de 3 core updates van dit jaar.


Core Update december

De core update van november was nog nauwelijks afgerond toen Google alweer de volgende core update aankondigde. Dit was op 12 december, slechts één week nadat de update van november werd afgerond. De december update werd 6 dagen later, op woensdag 18 december afgerond. Online werd er direct gesproken door SEO-specialisten van schommelingen in de zoekresultaten. Na afronding van deze update zien we, op het moment van schrijven, zelf geen opvallende veranderingen. Onze eerste conclusie is dan ook dat deze core update lang niet zo ingrijpend is geweest als die van maart en augustus.


Hoe ga je om met de impact van een Google Core update?

Is jouw website beïnvloed door een van de Google Core updates van 2024? Of wil je maatregelen nemen om dat te voorkomen? Een SEO-specialist kan je hierbij van dienst zijn. Deze kan je helpen met kritisch bekijken van je content en je website in zijn geheel. Daarnaast is het dit jaar wel duidelijk geworden dat je nóg meer prioriteit moet geven aan relevante, unieke content van hoge kwaliteit. En zoals altijd geldt: blijf op de hoogte van de Google richtlijnen!


Gerelateerde artikelen

15 december
5 minuten
8 januari
5 minuten
18 december
7 minuten

Samenwerken met ons?

Neem vandaag nog contact met ons op en ontdek hoe wij jullie bedrijf kunnen helpen aan meer resultaat door slimme strategieën en synergie tussen SEO, SEA en WEB. 


"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.