Technische SEO, oftewel technische
zoekmachineoptimalisatie, is belangrijk om jouw content in zoekmachines als Google optimaal te laten ranken. Door technische SEO toe te passen, verbeter je de technische aspecten van je website. Behalve de ranking verhoog je hiermee ook de gebruikservaring van je bezoekers. Technische SEO is een onderdeel van
on-page SEO, het optimaliseren van onderdelen binnen een pagina. Deze onderdelen kunnen de meest uiteenlopende facetten betreffen: van tekst tot hyperlinks en van foto’s tot video’s. Kortom: alles wat je binnen een website kunt aanpassen.
Waarvoor dient technische SEO?
Het doel van zoekmachines als Google is het leveren van de beste resultaten aan hun gebruikers. Daarom wordt elke webpagina op een groot aantal factoren geëvalueerd. Bijvoorbeeld op hoe duidelijk het is waar de pagina over gaat, maar ook hoe snel deze geladen kan worden. Het is voor zoekmachines belangrijk dat ze je website makkelijk kunnen doorzoeken en begrijpen. Hiervoor is een goede technische opzet nodig. Tegelijkertijd geldt ook, dat gebruikers zich het liefst op een geoptimaliseerde website begeven. Zo wordt hij vaker bezocht, stijgt zijn relevantie en ook zijn ranking.
Welke factoren zijn van belang bij technische SEO?
De technische SEO is afhankelijk van uiteenlopende factoren. Een van de belangrijkste is de laadsnelheid. Bezoekers willen snel gebruik kunnen maken van een website en verlaten deze wanneer hij niet binnen afzienbare tijd opent. Ook is een goede doorzoekbaarheid van belang. Zoekmachines willen makkelijk door je website willen ‘crawlen’ en ook gebruikers hechten belang aan structuur. Daarnaast is het van belang dode links te vermijden en te voorkomen dat er dubbele inhoud op twee of meer verschillende pagina’s van jouw website vermeld staat. Zoekmachines ‘straffen’ dubbele content met een lagere ranking.
Technische SEO door een marketingbureau laten verbeteren
Technische SEO luistert nauw en bestaat uit veel verschillende aspecten. Aspecten die, als je ze goed aanpakt, op korte termijn al tot een hogere ranking van je website leiden. Daarom bestaat het risico dat je het overzicht verliest als je hier zelf mee aan de slag gaat. Om die reden is het raadzaam om een marketingbureau in de arm te nemen. Door hun ervaring en kennis van technische SEO weten zij je concurrentiepositie te verbeteren.