Ook voor webshops is het verstandig zich te focussen op SEO om het aantal verkopen op je webshop te stimuleren. Naast
SEA, kan
SEO hierbij een uitkomst zijn. Bij SEO hou je je bezig met het optimaliseren van je website of webshop om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google.
Verschil met SEO
Wanneer je je SEO op een goede manier inricht, zal je organische bereik in Google stijgen. Dat geldt zowel voor ‘normale’ SEO als voor E-commerce SEO. Net als bij de traditionele SEO is het belangrijk dat je de techniek, autoriteit en kwaliteit verbetert. Daarnaast heeft E-commerce SEO wel iets meer uitdagingen dan de standaard SEO. In het geval van een webshop heb je namelijk te maken met meer pagina’s die voor SEO allemaal op een goede manier ingericht moeten worden. Hierbij is het van belang na te denken over de structuur van je webshop, je categorie- en productpagina’s en de techniek van je webshop.
Zoekwoordenonderzoek
Bij E-commerce is het belangrijk van te voren een zoekwoordenonderzoek uit te voeren. Hierbij onderzoek je met welke termen mensen vaak iets opzoeken op Google. Zodra je deze zoekwoorden weet, kun je deze toepassen in je eigen content. Onder meer hierdoor zul je eerder worden gevonden op Google. Een mogelijkheid om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren is door middel van
SEMrush.
Waarop letten?
Het is verstandig om alle webshoppagina's met elkaar intern door te laten linken. Laat bijvoorbeeld je homepage linken naar een productpagina en laat deze vervolgens weer teruglinken naar de subcategoriepagina of de categoriepagina. Het is belangrijk om bezoekers niet meer dan 3 keer te laten klikken vanaf de homepagina om op een andere belangrijke pagina te komen.
Richt vervolgens je productpagina’s in met de klant als uitgangspunt. Deze pagina’s zijn namelijk uiteindelijk de pagina’s waarbij de échte verkoop plaatsvindt. Denk hierbij in de backend aan het plaatsen van een heading tag, unieke content, title tag,
meta description, afbeelding, reviews en interne links naar andere belangrijke producten.
Op het gebied van techniek moet je extra letten op de URL structuur en
duplicate content. Daarnaast is het wellicht een idee je webshop op te maken met structured data. Als laatste doe je er goed aan extra aandacht te besteden aan linkbuilding. Zodra je wordt doorgelinkt naar je homepagina, categorie- of productpagina vergroot dit automatisch de autoriteit van je webpagina.