Een duik in de (SEO-)wereld van backlinks: wat zijn backlinks en hoe gebruik je ze?

Gepubliceerd: 08 december 2022
Bijgewerkt: 08 december 2023
Leestijd: 10 minuten

Inhoudsopgave

Een stukje geschiedenis…


De oprichters van Google, Larry Page en Sergey Brin, hebben dit idee voor websites doorgevoerd. Zij combineerden relevantie met populariteit en autoriteit door het aantal links, dat naar een website verwijst, mee te wegen. Et voilà: het idee van backlinks was geboren. In eerste instantie werd Google dan ook BackRub genoemd, omdat er vooral naar backlinks gekeken werd en minder naar de trefwoordendichtheid. Een backlink werd gezien als een ‘stem’ voor een website en al deze stemmen samen bepaalden de populariteit van een pagina.


Dit was vervolgens af te lezen via Google PageRank, aangegeven met een cijfer van 0 tot 10. Tegenwoordig is PageRank niet meer te achterhalen en neemt het ook niet meer zo’n belangrijke plaats in het geheel in. Je kunt er echter nog wel een indicatie van krijgen via SEO tools als Google Search Console, Semrush, Ubersuggest en Moz. Over deze laatste term lees je hieronder wat meer. In dit blog artikel gaan we het dus hebben over linkbuilding, wat valt onder off-page SEO. Mocht jij meer willen weten over de andere kant van SEO, namelijk on-page SEO, lees dan ons blog artikel “Onpage SEO checklist”.


Wat zijn backlinks? Backlinks in het kort

Een backlink is een link van een andere website naar die van jou. Ze helpen je bij de positie van jouw website in de zoekresultaten van Google en vormen de basis van het algoritme van de zoekmachine. Ze zijn een belangrijk onderdeel binnen zoekmachine optimalisatie (SEO) en bepalen de uiteindelijke positie voor zo’n 50%. Backlinks zijn gebaseerd op een principe uit de academische wereld, dat bibliometrie wordt genoemd. Dit gaat uit van het feit dat wetenschappelijke publicaties belangrijker worden geacht wanneer deze aanbevelingen uit andere publicaties krijgen. Hierbij wordt niet alleen beoordeeld op de originaliteit van de inhoud, maar ook op het aantal verwijzingen en citaten van en naar de publicatie.


Wat is een backlinkprofiel?

Een backlink vertegenwoordigt een bepaalde waarde die met twee dingen te maken heeft: de waarde en autoriteit van het domein waar de link vandaan komt en de raakvlakken met jouw website aangaande het onderwerp. Door deze twee onderdelen goed te gebruiken, kun je een krachtig linkprofiel opbouwen, bestaande uit natuurlijke backlinks. Dit geheel wordt door Google geanalyseerd en beoordeeld. Vervolgens geeft de zoekmachine jouw website een bepaalde positie in de zoekresultaten op basis van de relevantie en kwaliteit van je backlinks.


 


Wat is een goede anchortekstverdeling?


De anchortekst heeft hier alles mee te maken. Deze term is je misschien onbekend, maar in feite weet iedere internetgebruiker wat dit precies is. Een anchortekst bestaat namelijk uit de woorden waarop je klikt om naar een andere webpagina te gaan. Dit is bijvoorbeeld de zin (of titel) van een zoekresultaat in Google, waar je op klikt om naar een specifieke website te gaan. Anchorteksten bevinden zich ook op webpagina’s zelf, waarbij ze doorverwijzen naar een andere pagina.


Anchorteksten hebben vrijwel altijd een andere kleur dan de rest van de tekst, waaraan je ze direct herkend. Google richt zich steeds meer op de context waarin een anchortekst is geplaatst. Zo is het van belang om een goede balans te vinden tussen commerciële en branding anchorteksten. Alleen gebruik van commerciële teksten als ‘koop’ of ‘bestel online’ worden door Google afgestraft. Een goede verdeling is minimaal 70% branding en 30% commercieel.


 


Wat is de juiste verdeling tussen deeplinks en links naar een homepage?


Deeplinks zijn links die naar een andere pagina dan de homepage verwijzen. Wat is voor de ranking van een website de juiste verdeling tussen deeplinks en links naar de homepage? Er zijn geen concrete getallen, maar aan de hand van succesvolle websites kun je hier veel over leren. Het lijkt erop dat de best scorende websites in Google een verdeling van 30/70 hebben, waarbij het grootste deel bestaat uit deeplinks. Bij het verdelen van deze links is een verspreiding over meerdere subpagina’s op een website waardevol. Concentreer niet alles op één subpagina.


Verschillende soorten backlinks om rekening mee te houden

Hoe beter de kwaliteit van een backlink is, hoe relevanter deze is en hoe beter een website scoort in de ogen van Google. Linkpopulariteit is een term die daarom nog wel eens valt. Maar hoe bepaal je deze kwaliteit? Er zijn hiervoor geen officiële waarden. Toch sta je niet helemaal met lege handen. Met behulp van een aantal parameters krijg je een indicatie: Domain Authority (DA) van Moz en Trust Flow (TF) van Majestic.


 


Kwalitatieve backlinks: DA en TF


Domain Authority is de waarschijnlijkheid dat een webpagina goed naar voren komt in de organische rankings. Voor de berekening hiervan worden drie factoren gebruikt: Mozrank (ook wel linkpopulariteit), Moztrust (het aantal links van betrouwbare bronnen) en het linkprofiel. Trust Flow is een score gebaseerd op de kwaliteit van een website. Er zijn een bepaald aantal webpagina’s gedefinieerd als betrouwbare websites van goede kwaliteit. Hoe beter een webpagina aan deze websites is gelinkt, hoe hoger de Trust Flow waarde. De uiteindelijke waarde wordt bepaald door de balans van goede en slechte kwaliteit backlinks.


 


Het voordeel van het gebruik van verschillende IP-adressen


Google treedt streng op tegen (netwerken van) websites die worden gebruikt als ‘linkdumps’. Dit zijn privé blog netwerken en webdirectories die op hetzelfde IP-adres worden gehost. Dit wordt bestrijd door de PageRank waarden van websites te verwijderen, waardoor deze de SEO waarde verliezen. Het moge duidelijk zijn dat dit soort links van minder hoge kwaliteit zijn, dan links vanuit een website met maar één IP-adres. Door (veel) verschillende IP-adressen te gebruiken voorkom je dit probleem.


 


Wat zijn nofollow links?


Nofollow links zijn links die Google negeert en worden niet meegenomen in het bepalen van de kwaliteit van een webpagina. De nofollow links hebben dus niet veel toegevoegde waarde voor online vindbaarheid, maar wel voor het creëren van een linkprofiel, wat door Google als natuurlijk wordt geacht. Ze zijn dus niet per definitie ‘waardeloos’, zoals door sommige SEO specialisten wordt gedacht. Het ontvangen van nofollow links van domeinen met betrouwbaarheid en goede autoriteit lijkt positief te zijn voor je eigen domeinautoriteit. In verhouding zorgen (te) veel (do)follow links voor over-optimalisatie. Om hierin een goede balans te houden zijn nofollow links van belang.


Het gebruik van Nederlandse domeinen als backlinks


Voor Nederlandse webpagina’s is het van belang dat het merendeel van de backlinks afkomstig is van andere Nederlandse domeinen. Waarom? Omdat Google dit beloont. De best presterende websites ontvangen zo’n 65% van de backlinks van webpagina’s uit hetzelfde land. Heeft dit echter één op één met elkaar te maken? Daar lijkt het niet op. Toch is het in kaart brengen van de geografische afkomst van backlinks een goede methode om te zien of er verdachte links naar je website verwijzen.


 


Houd de backlinks regelmatig onder de loep


Het moge duidelijk zijn dat de kwaliteit van de backlinks van belang is. Het is daarom goed om de herkomst regelmatig te controleren en niet alleen op geografisch gebied. Zijn er bijvoorbeeld backlinks van lage kwaliteit bijgekomen die linken naar je site? Dit op orde houden zorgt voor een schoon backlinkprofiel, wat je een goede ranking oplevert. Daarnaast is het belangrijk om te controleren of alle goede backlinks er nog zijn. Het verliezen van een aantal goede links kan je een goede positie kosten.


Wat zijn goede linkbuilding tips anno 2021?

Er zijn verschillende manieren om linkbuilding anno 2021 concreet te maken, en in kortere of langere vorm zijn ze al langs gekomen. Één van de belangrijkste tips: zorg altijd voor backlinks van goede kwaliteit. Je kunt hierin drie soorten onderscheiden: (do)follow links vanaf startpagina’s, webpagina’s of gastblogs en de eerder genoemde nofollow links. Dofollow links vanaf startpagina’s en webpagina’s zijn belangrijk, maar niet voldoende. De backlinks in gastblogs zijn waardevoller, duurzamer en toekomstbestendig. Ze bevatten vaak meer unieke content en worden daardoor hoger gerankt. Daarnaast levert een goede balans tussen dofollow en nofollow links je voordeel op. Ook het onder handen nemen van anchorteksten draagt bij aan goede linkbuilding. Neem de juiste verdeling tussen commercieel en branding mee, zodat je een hogere ranking ontvangt.


Linkbuilding of link earning?

Linkbuilding is een veelomvattende en grondige manier van werken. Er is niks mis mee om dit goed op touw te zetten. Er is echter nog een andere mogelijkheid: link earning. Dit is een duurzame(re) manier van het realiseren van links naar je webpagina. De naam zegt het al: je ‘verdient’ de links, in tegenstelling tot linkbuilding, waarbij je erom vraagt. Bovendien heeft het een degelijke basis: al sinds 1997 is het één van de belangrijkste onderdelen van SEO.


Link earning is gebaseerd op het creëren van kwalitatief goede content waarmee je jezelf onderscheidt van de rest. Dit doe je bijvoorbeeld door het geven van goede, concrete tips, het regelmatig publiceren van nieuwe artikelen en door uniek te zijn in de vorm en inhoud van je content. Het werkt ook goed om als eerste uit je vakgebied nieuws te publiceren. Het is echter helemaal niet nodig om dit allemaal toe te passen. Kies een manier die bij je past en ga hiermee aan de slag, zónder dat het een kunstje wordt. Op deze manier genereer je op lange termijn goede en kwalitatieve backlinks voor jouw website.


Linkbuilding uitbesteden?

Linkbuilding is dus een essentieel onderdeel van SEO optimalisatie. Echter is off-page SEO niet afdoende om hogere posities te behalen in zoekmachines zoals Google. Het gaat namelijk om het samenspel tussen het geheel aan zowel off-page als on-page SEO elementen. Een overkoepelende SEO-strategie is dus belangrijk om resultaat te behalen.


Ben jij op zoek naar een SEO bureau dat jou helpt om een gedegen SEO-strategie op te zetten? Wij zijn autoriteit in SEO en specialist in linkbuilding. Benieuwd wat Go Online voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met ons op.


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.