Google statistieken 2023: zoekopdrachten, trends en meer

Gepubliceerd: 21 maart 2024
Bijgewerkt: 20 maart 2024
Leestijd: 5 minuten

Inhoudsopgave

Google is ’s werelds grootste zoekmachine. Het bedrijf is op dit gebied al jarenlang dominant. Daarnaast ontwikkelt het ook een groot aantal gerelateerde diensten, waaronder advertentiemogelijkheden en cloudoplossingen. Google werd in 1998 door 2 studenten opgericht, maar is inmiddels een bedrijf met ruim 85.000 medewerkers. Sinds de zomer van 2004 is het beursgenoteerd.


Wanneer je als gebruiker een zoekopdracht in Google invoert, ben je je niet bewust van het complexe proces dat daarachter schuilgaat. Het algoritme dat door het bedrijf is ontwikkeld bestaat uit meer dan 200 factoren die samen de positie van een website in de zoekresultaten bepalen. Als website-eigenaar kun je vandaag de dag dan ook niet meer om SEO oftewel zoekmachine optimalisatie heen, om je website zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten te laten ranken. Maar hoe rankt Google zelf eigenlijk? In deze blog lees je alles over de Google statistieken van 2023.


Hoeveel zoekopdrachten ontvangt Google?

Wereldwijd gezien worden er elke seconden ongeveer 99.000 zoekopdrachten in Google ingevoerd. Dat komt neer op een dagelijks aantal zoekopdrachten van rond de 8,5 miljard. Per jaar zijn dat er in totaal 2 miljoen. Aangezien de gemiddelde persoon 3 tot 4 zoekopdrachten per dag uitvoert, kan worden gesteld dat honderden miljoenen mensen dagelijks gebruikmaken van de zoekmachine.


De belangrijkste Google statistieken van 2023

Voordat we dieper ingaan op de details, zetten we eerst de belangrijkste Google statistieken van 2023 voor je op een rijtje.



  • In 2023 had Google een marktaandeel van 91,7%. Dit betekent dat 91,7% van de zoekmachinegebruikers zijn zoekopdrachten uitvoerde via Google in plaats van andere zoekmachines als Bing of Yahoo.

  • Niet alleen wat betreft desktopgebruik, maar ook wat betreft mobiel gebruik was Google in 2023 marktleider. Maar liefst 95,2% van de mobiele gebruikers koos voor Google.

  • Het grootste deel van de dagelijkse bezoekers op Google betrof ook in 2023 directe bezoekers. Dit zijn bezoekers die voor een zoekopdracht direct voor zoekmachine Google kiezen.


Google Year in Search: Google’s meest trending zoekopdrachten

Google brengt jaarlijks een Year in Search uit. Dit is een lijst met zoektermen die in dat jaar de sterkste zoektrends waren. Het gaat dan niet om standaard woorden zoals Buienradar, waarop standaard vaak wordt gezocht. In plaats daarvan bestaat de lijst uit personen, momenten en gebeurtenissen die de meeste aandacht trokken. Volgens Google waren dit in 2023 de meest trending actualiteiten in Nederland:



  1. Stemwijzer

  2. ChatGPT

  3. WK vrouwenvoetbal

  4. Oorlog Israël en Gaza

  5. Giro555

  6. BBB

  7. Verkiezingen

  8. Crompouce

  9. NSC

  10. Kabinet gevallen


Ook stelt Google jaarlijks in zijn Year of Search een lijst met vaakst gezochte beroemdheden op. Naast een internationale lijst bestaat er ook een lijst met BN’ers. Volgens Google zag deze er in 2023 als volgt uit:



  1. Rob de Nijs

  2. Tom Egbers

  3. Tim den Besten

  4. Caroline van der Plas

  5. Reiky de Valk

  6. Inez Weski

  7. Wim de Bie

  8. Wim Beelen

  9. Paul van Vliet

  10. Marco Bakker


Google web traffic wereldwijd in 2023

Voor een nog gedetailleerder inzicht is het interessant om te bekijken uit welke landen Google de meeste web traffic genereert. Niet verrassend leveren de Verenigde Staten een aandeel van 26,8%. Op grote afstand volgen de landen India en Brazilië, beide met een aandeel van 4,4%. Japan droeg met een aandeel van 3,8% eveneens aanzienlijk bij in het totale wereldwijde verkeer. Verder blijkt uit onderzoek dat van het wereldwijde aantal bezoekers van Google in 2023 57% man was en 43% vrouw.


Google domineert de zoekmachinemarkt

Het was in 2023 dus wederom geen nieuws dat Google de zoekmachinemarkt duidelijk domineerde. En dat ondanks het feit dat de Europese Unie Google al een aantal keer een flinke boete gaf vanwege misbruik van onder andere de marktmacht met betrekking tot Google Shopping en de dominante positie van het Android besturingssysteem. De zoekmachines Bing en Yahoo volgen Google op de tweede en derde plaats, maar op een zeer grote afstand.


De samenwerking tussen Google en andere bedrijven

Is het je wel eens opgevallen? Op bijna ieder apparaat is Google de standaard zoekmachine. Er is zelfs een nieuw werkwoord ontstaan voor het zoeken op Google: googlen. De zoekmachinegigant betaalt fabrikanten en ontwikkelaars daar dan ook flink voor. Zo zou bijvoorbeeld Apple jaarlijks 15 miljard dollar ontvangen om Google als standaard zoekmachine te gebruiken.


‘How-To’ zoekopdrachten

Google maakt het voor website-eigenaren steeds belangrijker om inhoud te creëren die waardevol en relevant is en oplossingen en antwoorden biedt aan de gebruikers. Iets wat begrijpelijk is, gezien de behoefte van die gebruikers aan kennis en oplossingen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat het aantal ‘How-To’ zoekopdrachten ook in 2023 weer is gestegen. Veelgestelde vragen zijn onder andere:



  • technische vragen, zoals ‘Hoe maak ik een schermafbeelding op Mac’ (542.000 maal);

  • dagelijkse vragen, zoals ‘Hoe kook ik rijst’ (77.000 maal);

  • gezondheidsvragen, zoals ‘Hoe verlaag ik mijn bloeddruk’ (154.000 maal).


Google zoekopdrachten op de mobiele telefoon

Eerder noemden we al dat Google ook op het gebied van mobiele zoekopdrachten dominant is. In 2023 gebruikte 89% van de Nederlanders Google op de desktop, maar op de mobiele telefoon was dat maar liefst 98%.


Google en Samsung


Het was vorig jaar groots in het nieuws: Samsung overwoog om Bing als standaard zoekmachine op zijn mobiele telefoons te gaan gebruiken in plaats van Google. Het zou een revolutie zijn geweest, maar Google zette zijn hakken in het zand. Samsung was vooral geïnteresseerd in Bing vanwege de snelle ontwikkelingen van moederbedrijf Microsoft op het gebied van AI oftewel kunstmatige intelligentie. Google gaat op dat gebied namelijk wel wat minder snel. Vanwege het willen behouden van de goede relatie met Google en de indruk die een wisseling op de markt in het algemeen zou hebben, koos Samsung er uiteindelijk toch voor om bij de zoekmachinegigant te blijven.


Google en SEO

De wereld lijkt afhankelijk te zijn van Google en dat was ook in 2023 niet anders. De afgelopen jaren heeft de zoekmachine verschillende veranderingen ondergaan en nieuwe componenten toegevoegd. Zo waren er maar liefst 5 grote Google Core updates in 2023, die voor een grote impact hebben gezorgd. Het Google algoritme wordt steeds slimmer en het is de taak van een SEO specialist om bij te blijven bij de laatste ontwikkelingen. De komende tijd worden er nog meer grote updates verwacht en zal artificial intellenge (AI) een intrede maken in Google. Dit betekent dat we niet meer alleen zoekresultaten krijgen te zien, maar direct met Google kunnen communiceren om antwoord te krijgen op je vragen. Dus wil jij niet achterlopen op al deze ontwikkelingen? Schakel dan een SEO bureau in zoals ons. Dan zorgen wij ervoor dat je website al voorloopt op de toekomstige ontwikkelingen in Google Search. 


Gerelateerde artikelen

7 december
10 minuten
3 april
3 minuten
21 maart
5 minuten
28 februari
6 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.