Wat is Google Search Console?

Inhoudsopgave

Google Search Console is een gratis door Google aangeboden webdienst. Je kunt deze gebruiken om diverse prestaties van je website in Google bij te houden en te optimaliseren. Hierbij kun je denken aan de positie in de organische zoekresultaten en de indexeringsstatus. Het gebruik van Google Search Console wordt aanbevolen aan iedereen die een eigen website heeft. Er is geen kennis of specialistische ervaring nodig om er gebruik van te kunnen maken. De Google Search Console is binnen enkele stappen geïnstalleerd en is gebruiksvriendelijk.


Je zichtbaarheid verhogen


Google Search Console, dat vroeger bekend stond als Google Webmaster Tools, is niet alleen in te zetten voor het bijhouden en onderhouden van de positie van je website in de organische zoekresultaten, maar ook voor het oplossen van problemen die zich op dat gebied voordoen. Je kunt er dus je zichtbaarheid te verhogen. Om Google Search Console te gebruiken heb je een Google account nodig en dien je de URL van je website toe te voegen. Houd er wel rekening mee, dat eventueel andere beheerders van je Google Analytics account ook toegang tot de gegevens zullen hebben.


Wat vertelt Google Search Console jou als website eigenaar?


Google Search Console voorziet je van een schat aan informatie. Zo kun je niet alleen een algemeen prestatieoverzicht inzien, maar ook een URL-inspectie uitvoeren. Deze inspectie vertelt je hoe jouw website met crawling en indexering omgaat. Daarnaast kun je bekijken hoe vaak je site binnen de Google zoekresultaten wordt getoond en voor welke zoekopdrachten dit het geval is. Ook kun je inzien hoe vaak gebruikers doorklikken naar jouw website en welke websites naar die van jou linken. Ook kunnen problemen, bijvoorbeeld met mobiel gebruiksgemak, worden geïdentificeerd en opgelost.


De integratie van Google Search Console met Google Analytics


Google Search Console kun je handig met Google Analytics integreren. Dit is een dienst waarmee je statistieken kunt verzamelen die een duidelijk beeld geven over onder andere bezoekersstromen. Je kunt de twee tools op twee manieren met elkaar koppelen. De eerste manier is door bij het tabblad ‘Acquisitie’ op Google Search Console en dan de bestemmingspagina te klikken. Een tweede mogelijkheid is om via ‘Beheer’ onder de productkoppelingen op de link ‘alle producten’ te klikken.

Recente blog artikelen

7 december
10 minuten
28 februari
6 minuten
22 januari
8 minuten

Zijn wij een match?

Benieuwd of wij een match zijn? Doe de test! Wij werken uitsluitend voor bedrijven met een duidelijke conversiedoel en ambitie om online te groeien. Om te achterhalen of wij een match zijn hebben we een test ontwikkeld. De test bestaat uit een aantal vragen en duurt niet langer dan een paar minuten om in te vullen. 


Heeft jullie website een duidelijk conversiedoel?
Maandelijks investeren in SEO en CRO helpt mijn bedrijf vooruit.
Wij zijn op zoek naar een bureau voor een duurzame samenwerking.
Wij zijn op zoek naar echte specialisten en niet naar een full service bureau.
Wij hechten waarde aan een pragmatische aanpak en transparantie (hands-on mentaliteit).

Ontvang het laatste nieuws van Go Online!

Wij versturen maximaal 1 keer per kwartaal een e-mail.