Yoast SEO is een plug-in voor het Content Management Systeem WordPress. Het is er niet zomaar een uitbreiding van, maar de allerpopulairste en vandaag de dag vaakst gebruikte. De eerste versie van Yoast SEO werd in 2007 door de Nederlander Joost de Valk ontwikkeld en vijf jaar later kreeg de plug-in zijn huidige naam. Vandaag de dag wordt de software op meer dan elf miljoen websites wereldwijd gebruikt. Yoast SEO helpt je met het verbeteren van de positie van jouw website in de organische (onbetaalde) zoekresultaten van zoekmachine Google.
Wat kan Yoast SEO voor je betekenen?
WordPress is een systeem waarmee je een website kunt bouwen en onderhouden. Om van voldoende functionaliteiten gebruik te kunnen maken, heb je echter plug-ins nodig. Vreemd genoeg zitten veel functies die eigenlijk iedere website-eigenaar wil kunnen gebruiken nog niet in het standaard WordPress pakket. Wil je SEO -Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie- op je website kunnen gebruiken, dan heb je dus ook een plug-in als Yoast SEO nodig. Deze ondersteunt je bij functies als SEO titels, meta-omschrijvingen, analyses van de content op je website en XML-sitemaps, oftewel de on-page SEO.
De vaakst geïnstalleerde SEO plugin in WordPress
Yoast SEO is niet meer weg te denken uit het lijstje SEO plug-ins waaruit je vandaag de dag kunt kiezen. Al vanaf zijn start geniet de plug-in enorme populariteit en vandaag de dag mag het zich de vaakst geïnstalleerde SEO plugin in WordPress noemen. Volgens verreweg de meeste gebruikers is Yoast SEO de beste plug-in waarvan je als website-eigenaar met SEO-ambities gebruik kunt maken. Je hebt de keuze tussen een gratis en een betaalde premium versie. Uiteraard heeft de betaalde versie meer functionaliteiten.
De SEO-score uitgedrukt in rood, oranje en groen
Yoast SEO geeft je duidelijk inzicht in de score van jouw pagina op een bepaalde zoekterm. De plug-in voorziet je van een uitgebreide analyse met punten waarop je goed en minder goed scoort. De score wordt in de kleuren van een verkeerslicht uitgedrukt. Groen staat voor een prima SEO-score, oranje geeft aan dat er enkele verbeterpunten bestaan en rood vertelt je dat een bepaald punt nog flink wat aandacht nodig heeft. Ook vertelt Yoast SEO je hoe je bepaalde punten die niet groen zijn, wel groen kunt krijgen.