Binnen de wereld van online marketing is SEO een onmisbaar facet. Search Engine Optimization, het verbeteren van de vindbaarheid en gebruiksvriendelijkheid van je webpagina, kun je zelf op je nemen, maar kun je nog het beste uit handen aan een extern bedrijf geven. Net als bij SEA komen er dan wel kosten kijken bij de online marketing, maar deze betalen zich op de lange termijn uit. Wat SEO precies kost, is afhankelijk van het type onderneming, maar ook van tal van andere factoren. Voor SEO, ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd, gelden uiteenlopende prijzen.
Een tarief per uur, per maand of per project
Niet alleen de prijzen, ook de betalingsvormen kunnen verschillen. Doorgaans hanteert men een tarief per uur, wat bij het gros van de bedrijven tussen de €75,- en de €200,- per uur betreft. Dit zijn prijzen exclusief BTW. Ook is het maandtarief een veelgebruikte betalingsvorm. Net als bij het uurtarief weet je precies wat de kosten zijn, maar er geldt geen garantie dat de doelstellingen behaald worden. Anders is dat bij een projectprijs, waarbij vooraf een prijs wordt afgesproken om het gehele SEO project te laten uitvoeren.
Factoren die van invloed zijn op de prijs
Op de vraag wat SEO kost, bestaat dus geen eenduidig antwoord. Ongeacht de betalingsvorm wordt de prijs van de diensten vooral bepaald door de moeilijkheid en omvang van het project, maar ook door de ervaring van het bureau waardoor je deze vorm van online marketing laat uitvoeren. Bovendien is SEO een altijd doorlopend proces, omdat de algoritmes van zoekmachines als Google blijven veranderen. Door de SEO goed bij te houden, heb je een duurzame vorm van online marketing in handen en zul je je ranking in de zoekmachines weten vast te houden.
Hoe wil je gevonden worden?
Ben je als ondernemer op zoek naar een bureau of een zelfstandig specialist die je op dit vlak kan helpen? Bedenk van tevoren dan ook altijd waar en door wie je gevonden wilt worden. Ben je elektricien in Nijmegen en beperkt je werkgebied zich tot Nijmegen en de nabije omgeving, dan hanteer je de zoekwoordcombinatie ‘elektricien Nijmegen’. Het algemene zoekwoord ‘elektricien’ is dan niet nodig. Dit scheelt wat kosten betreft een slok op een borrel, aangezien de competitie tussen lokale zoekwoorden een stuk lager is dan bij landelijke zoekwoorden.